A Magyar Vitorlás Szövetség Vízi Biztonsági Bizottsága készített egy részletes összefoglalót a versenyzőknek. Számos ajánlás, tanács, javaslat szerepel benne, amiket érdemes megfogadni!

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Kékszalag a legek versenye. Európa  legnagyobb presztízsű, legrégebbi, legnagyobb létszámú és leghosszabb vitorlásversenye. A Balaton és a magyar vitorlázás legnagyobb ünnepén a profi, tapasztalt versenyzők mellett számos
olyan csapat is hajóba száll, akik ezt évente csak egyszer teszik.

kékszalag  tanácsok  versenykékszalag  tanácsok  verseny

A Kékszalag a legtöbb résztvevő számára mintegy másfél napos folyamatos, nappali és éjszakai vitorlázást jelent, ami még átlagos időjárási körülmények között is komoly erőpróba a legénység és
a hajó számára egyaránt. Minden vitorlásversenyen a biztonság az első, ami mindenekelőtt a megfelelő, tudatos felkészüléssel kezdődik.

A biztonság szempontjából alapvető fontosságú, hogy tisztában legyünk saját magunk és a csapatunk tudásának, tapasztalatának, felkészültségének szintjével. Ez elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy szélsőséges, kiélezett helyzetben – vagy azt megelőzően – megfelelő, felelős döntéseket hozhassunk. Különösen nagy jelentősége van ennek abban az esetben, ha a csapatnak nem volt lehetősége a versenyt megelőzően közös edzésekre, gyakorlásokra. 

A felkészülés legfontosabb lépései:

1. A hajó felkészítése
2. A csapat felkészítése
3. Felszerelés és készletek
4. Stratégiai tervezés
5. Biztonsági Terv (Safety Plan)

A hajó felkészítése
A. felszerelési jegyzék szerinti (kötelező) felszerelés meglétét ellenőrizni kell. A teljes lista ITT ÉRHETŐ EL

  • Továbbá ajánlott: pótmentőmellény, biztonsági hevederek, pót kikötőkötél, pótcsáklya, plusz egy mentőgyűrű vagy mentőpatkó, pót tűzoltó készülék (érvényes),  plusz egy elsősegély-felszerelés, tartalék hangjelző készülék, plusz elemlámpa (feltöltve, vagy tartalék elemekkel)
  • Ellenőrizni kell az áló- és futókötélzetet, vitorlákat, valamint a mozgó alkatrészeket! Repedt, törött veret, sérült, elhasználódott kötél, vagy vitorla ne legyen a hajón. A verseny alatt a megszokottól eltérő, extrém terhelést kaphatnak, ami havariához vezethez. 
  • Működő navigációs fények, tartalék fény: A láthatóság az egyik legfontosabb biztonsági elvárás a Kékszalagon. A NAVIGÁCIÓS FÉNYEKET ÉJSZAKA BE IS KELL KAPCSOLNI ÉS FOLYAMATOSAN MŰKÖDTETNI KELL.
  • Akkumulátor és tartalék akkumulátor ellenőrzése: Az akkumulátorok megfelelő állapota kritikus fontosságú a láthatóság biztosítása, valamint a vészhelyzetek kezelése szempontjából.
  • Kormányszerkezet ellenőrzése: Szükség esetén álljon rendelkezésre tartalék alkatrész. 
  • Motor átvizsgálása, szervizelése, megfelelő mennyiségű üzemanyag – Az üzembiztosan működő motor kritikus fontosságú a vészhelyzetek kezelése szempontjából.
  • Fő- és tartalék horgony, mindkettő horgonykötéllel szerelve – A horgonykötél (lánc) legyen sérülésmentes, jó állapotú, illetve legyen a horgonyzáshoz megfelelően előkészítve.
  • Tartalék felszerelés, szerelőláda – Tartalék kötelek, vitorlák, seklik, karabinerek, csavarok, alapvető szerszámok, vitorla javító ragasztó, gyorskötözők stb.
  • Vontatási pontok ismerete, ellenőrzése, vontatókötél megléte

A csapat felkészítése

  • A csapat összeállítása, létszáma: A csapatot ajánlott úgy összeállítani, hogy képes legyen a legösszetettebb manőver végrehajtására szélsőséges körülmények között is (pl. éjszaka, erős szélben). A kormányossal együtt legalább három fő legyen a fedélzeten, aki ismeri a hajót és képes a biztonságos vitorlázásra. Az időtartam és a táv miatt mindenkinek szüksége van pihenésre, ez alól a kormányos sem kivétel. 
  • Vonalismeret: Települések, kikötők, a víz közepén 4 helyen lévő meteorológiai állomások pontos pozíciója, veszélyes helyek, telepített mesterséges kövezések, szélcsatornák (reffelés miatt), vízisípályák, vízkivételi művek, valamint a tihanyi csőben a kardinális jelek ismerete.
  • A vitorlázás versenyszabályainak, különösen az útjogra vonatkozó szabályoknak az ismerete: A hajók veszélyes közelségét mindenképpen kerülni kell!  Feladatok átbeszélése, kiosztása – A hajón lévő minden személy pontosan ismerje a feladatát és teendőit, vészhelyzet esetén is. A biztonság szempontjából kiemelten fontos feladatok: tájékozódás, meteorológia, navigáció, szél és az ellenfelek, valamint a közlekedési helyzetek folyamatos figyelése, illetve az éjszakai láthatóság biztosítása. 
  • A hajón lévő felszerelések, tartalék eszközök, szerszámok és készletek helyének pontos ismerete
  • Gyakorlás – Lehetőség szerint a csapat gyakoroljon együtt több alkalommal, akár verseny körülmények között, illetve éjszaka is.

Felszerelés és készletek

  • Megfelelő ruházat, egyéni védőeszközök és napvédelem – Mentőmellény megléte, csúszásmentes talpú cipő, esővédő ruházat, kalap, sapka, napszemüveg, naptej, illetve ajánlott az éles kés és a szúnyogriasztó is. 
  • Megfelelő mennyiségű ivóvíz és étel – Ajánlott az ásványvíz, illetve az előre elkészített, nem romlandó ételek, valamint gyümölcsök, zöldségek, személyenként kétnapi adaggal számolva. Az alkoholfogyasztás a verseny ideje alatt kerülendő. 
  • Éjszakai vitorlázáshoz – fejlámpák, zseblámpák, tartalék elemekkel.
  • Gyógyszerek – példűál fejfájás, napszúrás esetére.
  • Navigációt segítő eszközök – GPS pótakkumulátorral, tájoló. Legalább a pályajelek GPS pozíciói legyenek rögzítve a készülékben.
  • Kommunikációs eszközök – Okostelefon (vízhatlan tokban) és powerbank, a BalatonHelp ingyenes segélykérő alkalmazás letöltve, a vész esetén hívható telefonszámok (Verseny Koordinációs Központ, Balatoni Vízirendészet, Vízimentők) elmentve. 
  • Hajózási rádió – Legalább egy fő legyen képes a rádió használatára.

Stratégiai tervezés

  • Logisztika – Csapattagok utazása, parkolása, szállása, étkezése, a hajó felkészítése, a készletek beszerzésének felelősei, a legénység verseny előtti pihenésének biztosítása, kikötőbe érkezés stb. A megfelelő tervezés csökkenti a stresszt, valamint elősegíti, hogy a biztonság kérdései ne szoruljanak háttérbe.
  • Meteorológiai információk megismerése, értékelése – Folyamatos nyomon követés, ellenőrzés közvetlenül a verseny előtt és a verseny közben is.
  • Stratégia meghatározása, csapaton belüli egyeztetése – Haladási irányok, szükséges vitorlák, várható feladatok és kihívások, szükséges ruházat és egyéb felszerelések meghatározása.
  • Éjszakai feladatok megtervezése – Várható meteorológiai körülmények és feladatok az éjszaka folyamán.
  • Pihenőidők beosztása – A legénység minden tagjának pihentetéséről gondoskodni kell, ide értve a hajó vezetőjét is. A fáradtság, kialvatlanság rendkívül veszélyes helyzeteket eredményezhet.

Biztonsági terv (Safety plan)

Vészhelyzet esetén ne ötletelés legyen a hajón, hanem mindenki tudja – már a rajt előtt – személyekre leosztva, hogy mit kell tennie, mi a feladata!

A biztonsági tervezés ajánlott szempontjai különösen, de nem kizárólag:

  • Vitorlacsere, reffelés – Mikor, milyen esetben történik? (Pl. milyen szélerősség felett.)
  • Mentőmellény felvétele – Mikor, milyen esetben történik? Előzetesen a mentőmellényeket ajánlott felvenni, beállítani, patronos, automata mentőmellényeknél ellenőrizni kell, hogy az időszakos karbantartás megtörtént-e.
  • Biztonsági heveder / kötélbiztosítás alkalmazása – Milyen feladatoknál, hogyan történik? Hol található? A fedélzeten tartózkodók számára napnyugtától napkeltéig ajánlott.
  • A hajó és a legénység felkészítése viharra
  • Vízből mentés (MoB) lépései, feladatai – Akár éjszaka, erős szélben és nagy hullámzásban is.
  • A verseny feladása – Döntési pontok meghatározása térben és időben (pl. a várható extrém időjárási jelenségek, legközelebbi kikötőtől való távolság stb. figyelembe vételével).
  • Motorindítás
  • Horgonydobás
  • Vészjelzés, segítség hívása – Kinek/kiknek a feladata, pontosan hogyan történik? Hogyan határozzuk meg vészhelyzetben a hajó pozícióját, ez kinek/kiknek a feladata? Melyek a pozíció meghatározására alkalmas eszközök (GPS, okostelefonok) a hajón, ezek hogyan működnek és hol/kinél találhatók?

A konkrét döntéseket minden esetben a hajó vezetője hozza meg. A hajón tartózkodó minden más személy köteles végrehajtani a hajó vezetőjének a hajózás biztonsága vagy a hajó rendjének fenntartása érdekében adott utasításait (HSZ. 1. rész 1.03 cikk). Vész esetén hívható telefonszámok: 

Verseny Koodinációs Központ: +36 30 5339999

Balatoni Vízirendészet: 1817

Vízimentők: +36 30 3838383

Jó szelet és biztonságos kikötést kívánunk a verseny résztvevőinek!