A Kékszalag 50. Erste Nagydíj fő támogatója, az Erste szeretne mindenkinek esélyt adni arra, hogy a Kékszalag legprofibb hajóin élhesse át a versenyt. A www.erstehiggymagadban.hu oldalon július 10-ig bárki pályázhat arra, hogy a Fantom, a Ganz Danubius, az Inyama, a Lisa, a Nemere II, a Prevital, a Restless, a Sirocco, a Trentasette, a Westport vagy a Red Bull Extreme hajóján kerülje meg a tavat. Az indulásnak nem feltétele a hajózási múlt és tudás, azonban jó tudni, hogy a kapitányok maguk választanak a hozzájuk jelentkezők közül. Ezért érdemes megírni, miért szeretne valaki bekerülni a kiválasztott csapatba. A Kékszalag blog pedig bemutatja azokat a kormányosokat és hajókat, amelyeken a pályázók elindulhatnak a versenyen. Elsőként Czittel Lajos a Sirocco kormányosa mutatkozik be. 

Hogyan kezdett el vitorlázni, miért választotta ezt a sportot?

Már kisgyerekként vonzódtam a hajókhoz, vágytam arra, hogy én is vitorlázhassak, mert izgalmas, összetett sportnak tartottam. Kell hozzá kis józan paraszti ész, meteorológiai ismeret, kis fizika és erőnlét. Na persze a pályaválasztásom is köt ehhez a sporthoz, ugyanis hajóépítő lettem.

Ez technikai, taktikai vagy csapatsport – mi a fontosabb: a hajó, a jó technika vagy a jó csapat?

Ez a sport a technikai sportok közé tartozik, ha pedig többen vannak egy hajóban, akkor kell a jó csapatmunka. Kicsit olyan, mint a számítógép. Hiába van egy jó hardvered, kell hozzá a szoftver. Ha egy projekten dolgozol, akkor a csapat is fontos.

Milyen eredménnyel lenne elégedett az idei Kékszalagon?

Mivel nagyon megszaporodtak a többtestű hajók, így a hagyományos egységek hátrébb szorulnak. Kivéve, ha vihar lenne végig. Mindenesetre nagyon elégedett lennék, ha az első húszban végeznénk.

Kit tart a legnagyobb ellenfelének az idén?

A Lillafüred egységét tartom a legnagyobb kihívásnak, mert nagyon jó vitorláik vannak, gyorsak és a Detre testvérek kis szélben szinte verhetetlenek. Még náluk is nagyobb ellenfél azonban az úgynevezett ORC-számítás, amely a versenyző hajók közötti különbséget hivatott kiküszöbölni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy több olyan hajó van, akiknek óránként 20 perc előnyt kell adnunk, ami egyszerűen kivitelezhetetlen egyenletes szélben. Ha mi befutunk és megáll a szél csak - akkor van esélyünk velük szemben.

Kékszalag 50. Erste Nagydíj Higgymagadban! Erste Erstehiggymagadban.hu verseny Kékszalag BalatonMit vár azoktól, akik a hajóra kerülnek? Miért vállalta, hogy egy civilt is elvisz, és mi lesz a legfontosabb, amikor a www.erstehiggymagadban.hu oldalon jelentkezők közül választ?

A legénységtől ugyanazt várom, mint magamtól: figyelmet, kitartást, fegyelmet, a szakmai tudásuk legjavát. A „civil” személyzet mellett a kapcsolat kialakítása, az élményszerzés, valamint a vitorlázás népszerűsítése miatt döntöttem. Korábban azt gondoltam, hogy a jelentkezők választanak bennünket, ha viszont a kapitányoké a választási lehetőség, akkor próbálok az első benyomásomra hagyatkozni. Úgy gondolom, aki végig szeretné vitorlázni, versenyszituációban a Balatont, az mindenképpen motivált lesz.

Mit szeret a legjobban a hajójában?

Siroccóban legjobban a megjelenését, a hajó futását, a pedigréjét szeretem, arról nem is beszélve, hogy a legelső verseny hajómat is Siroccónak hívták 15 éves koromban.

Egy hajó - kalandfilmbe illő múlttal – A Sirocco névjegye

A Sirocco története viszontagságosan indult és nagyon kalandosan folytatódott. 1944-ben kezdődött meg az építése, de 1946-ban már el is adták a félkész hajótestet. Egy évvel később került vízre végül Big Boy néven - előtte az akkori tulajdonosa a tengeri előírásoknak megfelelően alakította át, ugyanis az egyiptomi Faruk királynak szerette volna eladni. Az üzlet megkötéséhez Alexandriáig kellett volna elhajózni vele, azonban csak Szekszárdig jutottak. Itt a Gazdasági Rendőrség csempészés vádjával lekapcsolta a hajót, és a legénység több tagját őrizetbe vette. A közhiedelem szerint az egyiptomi üzlet csak fedősztori volt: valójában nagy mennyiségű aranyat és egyéb értéket akartak kicsempészni az országból a tőkesúlyban – innen ered az Aranyhajó elnevezés -, de erre vonatkozóan semmilyen bizonyíték nem került elő soha.

Kékszalag 50. Erste Nagydíj Higgymagadban! Erste Erstehiggymagadban.hu verseny Kékszalag BalatonA hajó 1948-80 közötti időszakáról viszonylag keveset tudunk, de 1950-ben a balatonföldvári pártüdülőbe került, átesett több felújításon, és 1985-ben megkapta a Sirocco II nevet. Többszörös tulajdonosváltás után 2003-ban teljes újjáépítésen is átesett. Érdekes módon a Siroccóval 1998-ig egyáltalán nem versenyeztek. Azóta viszont folyamatosan indul a nagyhajós versenyeken, előkelő eredményeket ér el és tartja a lépést még a sok generációval fiatalabb versenytársakkal is.

  • Típus: 75-ös cirkálóTeljes hossz (LOA): 18,55 m
  • Vízvonalhossz (LWL): 12 m
  • Szélesség: 2,75 m
  • Vízkiszorítás: 9,3 tonna
  • Tőkesúly tömege: 4800 kg
  • Vitorlázat negyedszélben: 126 m2
  • Vitorlázat bő szélben: 383 m2
  • Orrvitorla: 53 m2
  • Nagyvitorla: 73 m2
  • Spinakker/genakker: 310 m2
  • Kormányos: Czittel Lajos

A játékban szereplő hajókat az www.erstehiggymagadban.hu oldalon lehet megnézni.