515 hajó vágott neki a vártnál gyengébb északi szélben a légvonalban 155 kilométeres 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjnak. Cikkünk folyamatosan frissül.

A Kékszalag Európa legnagyobb hagyományú, leghosszabb távú és a legtöbb résztvevő hajót felvonultató versenye. Idén összesen 2532 sportoló állt rajthoz.

A rajtvonal parthoz közelebbi szekciójában rajtoltak a nagy katamaránok és a soktrapézos, könnyű Liberák, a déli parthoz közelebb a hagyományosabb építésű egytestű hajók.

A rajt időpontjában a tegnap várthoz képest lényegesen gyengébb, de egyenletes északias szél fújt, ami azt tette lehetővé, hogy a hajók szinte forduló nélkül vehették célba a kenesei bóját, az első pályajelet. Ezen az első szakaszon a taktikai döntés az lehet, hogy az északi parthoz közelebb, a frissülésekre számítva, de a szélkihagyásokkal is számolva vitorlázik valaki, vagy távolabb a parttól, az egyenletesebb szélben bízik.

A rajt után fél órával a címvédő és időrekorder MLS Raiffeisen Fifty-Fifty vezette a mezőnyt. Ők is vették elsőként a kenesei bóját, követte őket az Audax-Django Petrányi Zoltánékkal, harmadik az RSM lett, Vándor Róberttel és csapatával, a negyedik helyen pedig a Prospex-Delta fordult, Kaiser Kristófékkal. A verseny eleje nagyon szoros volt, a hátszeles szakaszon a döntő az lehetett, hogy ki tud több és jobb bőszeles vitorlát felhúzni ezen a pályaszakaszon... Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty előnye, mondták sokan, a hajó jellege miatt ezen a szakaszon csökkenhet, számukra nagyon izgalmas lehet ez a menet. Végül remekül teljesítettek és a siófoki bóját is ők vették elsőként - körülbelül 59 perc alatt értek ide. Ugyanebben az időben jött a hír: a kenesei bója környékén felborult a Raffica Libera. Király Zsolték (az idei Bol D'Or győztes csapat) 12 óra után néhány perccel még a hajó önerőből történő felállításán fáradoztak... Ami végülis nem sikerült, csak motoros segítségével, így ők feladták a versenyt. Facebookjukon hivatalosan is közölték a hírt, és azt is, hogy személyi sérülés nem történt.

A további siófoki sorrend: RSM, Prospex-Delta, Team Kaáli, Audax-Django, Nanushka. 

A Tihanyi szorosban a vezető hajót utolérte az RSM és a Prospex-Delta is. Ám a nyugati medencében visszaerősödött a szél, ezzel alaposan ellépett megint az MLS Raiffeisen Fifty Fifty. Érik a rekorddöntés, hiszen az előrejelzések szerint az élmezőny számára kitart a szél...

Végül biztossá vált: az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kerülte meg elsőként a keszthelyi bóját: 3 óra 2 perc alatt ért oda a fordulóhoz. A tavalyi - időrekorddal zárult - versenyen szintén a Raiffeisen Fifty-Fifty volt az első Keszthelynél, de akkor 5 óra 6 perc másodperc alatt ért oda a hajó. Ez egyben azt jelenti, hogy nagyjából 40 százalékkal gyorsabban teljesítette ugyanazt (a Balatonfüred - Balatonkenese - Siófok - Keszthely) távolságot.  

A változatlan szélviszonyok között az RSM fordult másodikként a Keszthelyi-öbölben. Kb. 200 méterre mögött haladt a Prospex-Delta Sailing Team a bója felé, mögöttük jött a Team Kaáli.

A nyugati medencében az MLS Raiffeisen Fifty Fifty tovább növelte az előnyét, stabil 20 csomó körüli sebességeket ért el, több kilométeres előnyre tett szert az üldözők előtt. 

És győzött a végig vezető, azaz minden pályajelet elsőként kerülő MLS Raiffeisen Fifty Fifty új időrekorddal: 5 óra 3 perc és 56 másodperces idővel futott be élénk szélben, csodálatos napsütésben a füredi célba a légvonalban 155 kilométeres tókerülés után. A "Fifty" ezzel harmadszor javította meg saját időrekordját! És negyedszerre nyerte meg a Kékszalagot: 2012, 2014 és 2022 után újra. A hajó - olyan sokszor leírtuk - egy csodálatos, a világon egyedülálló konstrukció, a világhíres magyar hajóépítő, Paulovits Dénes álmodta meg: a nagy katamarán mindkét testén van egy-egy komplett vitorlázat, amely összedolgozik, megsokszorozva a vitorlákon ébredő erőt. A hajó sikere egyedülálló módon tehát magyar tervező, magyar hajóépítő és nem utolsósorben teljesen magyar legénység munkájának köszönhető. A győztes csapat: Józsa Márton, Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa Kovács Atilla, Erőss Lóránd és Bagyó Áron. A befutás után Józsa Márton először csak annyit mondott: "A mi szelünk volt!" Goszleth Marcell hozzátette: "Mentálisan nagyon kimerítő verseny volt, azzal együtt, hogy ilyen hamar beértünk."

A második helyen az RSM futott be, Vándor Róbert és csapata, és nagyon szorosan követte őket a bronzérmes helyen a Prospex-Delta, Kaiser Kristófékkal.

Vándor Róbert a célban elmondta: "Száz százalékon vittük végig a hajót, de volt sajnos műszaki problémánk is, két csigánk is szétdurrant. Oda vissza nem volt sok taktikai lehetőségünk, a győztes hajó sebességi fölénye mindent vitt, ez az ő szelük és az ő ideális irányuk volt." Az ezüstérmes csapat: Vándor Róbert, Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Bali István, Fekete András és Margitics Botond.

A Prospex-Delta kormányosa, Kaiser Kristóf is szót kapott a befutó után, a füredi móló végén: "Először is gratulálunk a győztesnek, az MLS Raiffeisen Fifty Fifty csapatának és különösen az új rekordhoz! Nem bírtunk az RSM-mel, végig egymás közelében küzdöttünk, szorosan fogtak nagyon." A harmadik helyezett csapat: Kaiser Kristóf, Rauschenberger Miklós, Munka Márton, Szigeti Stacey, Haidekker Elemér, Weidinger György és Dávid Dániel Dávid.

Negyedikként a Team Kaáli, ötödikként a Nanushka jött be. A Team Kaáli kormányosa Virág Flóra kapta el a legjobban a rajtot, de utána közvetlenül öt hajó is elrohant fölöttük: "Ezek azok a kritikus pillanatok, amelyek lekileg nagyon nehezek. Siófokig sikerült összeszednünk magunkat, negyedikként fordultunk és onnan már tartottuk ezt a helyünket."

Hatodik lett az Audax-Django (kormányos: Petrányi Zoltán), hetedik a HUN3Bogi (Büki Gábor), nyolcadik a Process Solutions (Litkey Farkas) kilencedik a Triniteam (Kreskai György). A tizedik helyen a Ribstory futott be, Schwarz Ferenc Ákossal a kormánynál.

Legjobb egytestű hajóként, még világosban, 19 óra 59 perckor, a Principessa Libera futott be a füredi célba, megjavítva ezzel a Raffica 2014-es 9 óra 56 perc 46 másodperces egytestű rekordját. Az új egytestű időrekord tehát 8 óra 59 perc 00 másodperc. A kormányos Oroszlán Péter, a maratoni nagyságú legénység tagjai: Báthori Zsigmond, Bárdos Mihály, Csüllög Zsolt, Baráth Gábor, Mónus Gyula András, Sarina Róbert, Almási Zsombor, Maros Gergely, Tóth Elizabet Virág, Bogdán Gergely, Balogh Attila Zsombor, Somi Imre, Nagy Mátyás, Németh Péter, Kis-Kapin Károly. A nagy ellenfél, a Raffica sajnos Balatonkenese előtt egy erősebb befújásban felborult, saját erőből nem tudták felállítani, ezzel ők kiestek a versenyből.

Oroszlán Péter a parton így értékelt Borbély Ferenc mikrofonja előtt: "Izgalmas volt a verseny, a Liberával nagyon nehéz ezt a forgolódó, pöffös szelet megvitorlázni. Rengeteget kellett dolgoznia a legénységnek, sok vitorlacserénk volt. A technika is összeállt végre, idén minden összejött. Nagyon sajnáljuk ami Zsoltiékkal, a Rafficával történt, vissza is küldtük az egyik motorosunkat, hogy szükségük van-e segítségre. Szerencsére senkinek nem esett baja, és a hajójuk is egyben van."

A Kékszalag minden más balatoni vitorlásversenytől különbözik: itt egyszerre, egy pályán indul profi és amatőr, a legkorszerűbb high-tech hajó és a családi túrahajó. És mindenki megtalálja a maga kihívását, célját ezen a regattán: az abszolút győzelemtől a tó sikeres, kitartó megkerüléséig. És nem utolsósorban a Kékszalag a Balaton ünnepe is: fesztivál, kiállításokkal, rendezvényekkel, amelyek a parton lévők számára is élményt adhatnak. Minderről Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára így beszélt:

A Kékszalag különlegessége, hogy sok kis versenyt és párharcot foglal magában, hiszen több mint 30 hajóosztályban és értékelési csoportban versenyeznek egymással a csapatok. Továbbá a Kékszalag az elszántság versenye is, mivel sokan 24-36 óra vitorlázás után sem adják fel, hanem a rendelkezésre álló 48 órás limit lejártáig küzdenek az elemekkel.”

Az 55. Kékszalag-Raiffeisen Nagydíj a kekszalag.reblog.hu oldalon folyamatosan követhető – itt rövid hírek olvashatók, térképek, friss fotók láthatók, percről-percre frissítve.

A versenyt öt motorosból, öt vízen lévő riporter és operatőr segítségével, a móló végén lévő Samsung stúdióból közvetíti az MVSZ csapata, a közvetítés online elérhető itt: kekszalagkozvetites.hu

A nyomkövetést idén is az Airmoniq biztosítja, a nézők, szurkolók számára a https://tracking.airmoniq.com/ oldalon érhető el – egyszerű regisztráció után – a verseny trackingje.

A folyamatosan frissülő eredménylista, bója átfutásokkal itt található: https://mvszhirdetotabla.hu/kekszalag/eredmenyek

Kép: Cserta Gábor, Szántó Áron, Tumbász Hédi

visyla