Kevés olyan verseny van, amely több évtizedes hagyományokkal rendelkezik és a cél lényegében nem változott. Ilyen a Kékszalag, amely Európa leghosszabb tókerülő versenye. Egyben a legrégebbi is. Igaz, hogy idén az 50. Kékszalag Erste Nagydíjra kerül sor, de az ötvenedik alkalom nem ötven évet jelent, hiszen 1934-ben rendezték meg az elsőt. Arról a versenyről is készült beszámoló, nem is akármilyen: 76 éves hír hercegekkel, díjátadóval, hajókkal. 

"Tihany július 30. - A Balaton kék szalagjáért folyt vitorlás verseny dijait vasárnap délelőtt osztott a ki ünnepélyes keretek között József Ferenc királyi herceg. Délelőtt a versenyben részt vett hajók felvonultak a tihanyi  királyi hercegi kastély elé. József Ferenc királyi herceg, aki a Kecskeméten tartózkodó József királyi herceget helyettesítette dr. Kemény Győző a HYC [Hungária Yacht Club] elnökének kíséretében szemlét tartott a vitorlások fölött. A yachtok sorában yollék is voltak, s feltűnt közöttük egy kék vitorlás yollé, amelyet a királyi herceg közelről is megtekintett. A tihanyi Sport Szállóban ünnepi közebéd keretében osztotta ki a dijakat József Ferenc királyi herceg. Kla szek Ödön a HYC titkára rövid beszédben méltatta a verseny jelentőségét, rámutatva arra, hogy a verseny nem csak sport szempontból volt kiváló teljesítmény, hanem nagy mértékben hozzájárult a Balaton propagandájához is, amennyiben a közönség széleskörű érdeklődését váltotta ki. Meleg ünneplésben részesült Ugron Gábor a győztes Rabonbán vezetője. Dr.Kemény Győzó a HYC elnöke pohárköszöntőben éltette a győzteseket és a ver seny rendezőségét. Ugron Gábor köszönte meg a versenyzők nevében a pohárkö­zöntőt, majd József Ferenc királyi herceget éltette." - ez szerepelt az MTI Sportkiadásában 1934. július 30-án nem sokkal 8 óra után kiadott hírében. (Forrás: MTI Archívum

Kékszalag 50. Kékszalag Erste Nagydíj történelem verseny Magyar Vitorlás Szövetség 1934
Az 1934-es kék szalagért folyó verseny díjkiosztójáról szóló hír az MTI Sportkiadásában - Forrás - MTI Archívum

Az első verseny előzménye, hogy 1934-ben a legjobb magyar versenyvitorlázók úgy látták (idézet az első versenykiírásból): "Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek első díja a Balaton kék szalagja volna."  A Kékszalagot a kor leglelkesebb, legprogresszívebb magyar versenyvitorlázói, Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós, dr. Keresztúry Gyula és barátaik találták ki Hungária Yacht Clubban. Az alapítók úgy döntöttek, hogy a tókerülőn bármilyen vitorlás hajóval lehessen indulni és győzzön a leggyorsabb, legkitartóbb! Az első versenyen 21 hajó indult 1934. július 27-én kora reggel Balatonfüredről. 

Az első győztes az Ugron Gábor vezette Rabonbán 30-as cirkáló lett és a résztvevők közül csak ketten adták fel a versenyt. Ez 90 százalék feletti befutási arányt jelent, ami még akkor is igencsak jónak mondható, ha viszonylag kevés hajó vett részt az első versenyen. A 1934-as Kékszalagnak nagy sikere volt és után kétévente rendezték meg a versenyt. Azóta az ütemezés változott, de az már egy másik történet, amelyről egy későbbi posztban számolunk be.