Több mint egy évszázad múlt, legtöbb Kékszalag győzelem, első női győztes kormányos...

A Tramontana 8mR Yacht idén 110 éves, utoljára 1989-ben nyerte meg Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenyét, a Kékszalagot – ezzel abszolút csúcstartó.

Ma már védett, ipari műemlék. A hajót feltehetően 1912-ben a Széchenyi család megbízásából szállították az adriai Pólából a Balatonra. Nemrég került elő egy dokumentum a Trami egyik első balatoni versenyéről 1913-ból, már akkor is a Kishamissal folyt a verseny, de egy 1917-es verseny tudósításában is emlegetik – Tramontana II-ként.

A hajó életében a következő fontos időpont 1926-ban volt, amikor Gordon Róbert miniszteri tanácsos és vasút igazgató tulajdonába került. A 8mR – ami egy képletből származó elnevezés és egy korábbi olimpiai hajóosztályt is jelöl – mégis inkább lánya, Kultsárné Gordon Evelyn nevével forrt össze, aki szokatlan módon, női kormányosként, zsinórban kétszer is megnyerte a hajóval a Kékszalagot. 

Ma az Ő nevét viseli a Kékszalag egyik különdíja. Az osztrák-magyar hadiflotta egykori vitorlása nemcsak igazi túlélő, de a kezdetektől fogva brilliáns versenyhajó is.

A 13 méter hosszú, 8 tonnás hajótesthez 20 méteres fa árbóc és a génuával együtt több mint 150 négyzetméter vitorlafelület tartozik, ezért inkább a gyenge szél kedvez számára. A hajó életének eddigi legnagyobb felújításán 2004 és 2010 között esett át, a balatonfüredi Bruckner műhelyben, ahol a felújítás korabeli tervek, fotók alapján történt. Brucknerék több évtizednyi tapasztalatát és profizmusát jól mutatja, hogy a modern anyaghasználat mellett a lehető legtöbbet részletet megtartották és a hagyományos építési technológiáktól sem tértek el, szinte mindent kézzel készítettek, az árbóctól a decken át a teljes berendezésig.

Idén, tíz évvel a felújítást követően, a májusi vízretétele előtt teak dörzslécet és friss lakkozást kapott a hajó. A gondos kezeknek köszönhetően minden adott ahhoz, hogy ez a legendás, élő, fa hajó még hosszú ideig a balatoni vitorlázás egyik csillaga maradhasson.

A megkésett szezonkezdet miatt a csapat csak nagyon keveset tudott gyakorolni, az első verseny a Tramontana-Sennebogen Kupa volt június végén. Azóta is a lehetőségekhez képest edzésben van és nagyon várja a közelgő Kékszalagot, ami a korábbi évekhez képest jelentős kihívást is tartogat, hiszen a megváltozott időpont miatt az éjszaka korántsem lesz annyira világos, mint eddig.

Wonke Péter