Nevezhetjük a teljesen egyedi, magyar tervezésű és építésű 50 láb hosszú katamaránt élő legendának is, hiszen 2012 és 2014 után a legutóbbi két Kékszalagot, a 2022-est és a 2023-ast is ez a hajó nyerte.
Fotók: Szántó Áron/MVSZ - 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj
Korábban csak erősebb szelekben fogadtak a győzelmére a szakértők, de a legújabb fejlesztéseknek hála, a kéttestű hajó gyengeszeles tulajdonságai is jelentősen javultak, így szélviszonyoktól függetlenül is az idei 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj egyik legnagyobb esélyese a „Fifty”.
Érdekes, hogy a csapat minden eddigi Kékszalag győzelmét a korábbi időrekord megdöntésével nyerte. A 2012-es évben, amikor a hajó éppen hogy az utolsó pillanatban kész lett, mindössze két órás vitorlázás után rajtoltak el, és döntötték meg a Nemere II. 57 éve elért időrekordját...
Legutóbb, 2023-ban, 5 óra 3 perc 56 másodperces időrekorddal vitorlázták körbe a Balatont, a Kékszalag Balatonfüred -Balatonkenese - Siófok - Tihany - Keszthely - Tihany - Balatonfüred pályáján.
A hajó kormányosa kezdetektől fogva Józsa Márton. Az egykori szörfös volt az, akit meggyőzött Paulovits Dénes ötlete, bízott abban, hogy a hajó biztonságosan működni fog és kiemelkedő sebességre lesz képes.
A csapat sikerének, a javuló időeredményeknek az egyik titka a folyamatos fejlesztés. Ezek mögött is Józsa Márton ambíciója, innovatív személyisége áll.
A 2012-ben Kápolnásnyéken, a Pauger Carbon műhelyben, a zseniális hajóépítő, Paulovits Dénes minden megszokottól eltérő elképzelése nyomán épült hajó az elmúlt években teljesen megújult.
2022-ben új, könnyebb testek épültek a 20 méter magas dupla árbócok alá. Számos új vitorlát kapott a katamarán és idén elkészültek a továbbfejlesztett árbócok is, amit több versenyen tesznek
próbára az 56. Kékszalag előtt. Folyamatos finomítások zajlottak a hajó műszerezettségén is,
rengeteg adatból tudnak már dolgozni a következő fejlesztéseken, illetve a különböző szélerőkben pontos adatokat tudnak rögzíteni a hajó legjobb beállításaihoz. Az új testek lehetővé tették a víz alatti rész fejlesztését is, így idén elkészültek a hosszabb uszonyok, avagy svertek, amik tovább javítják várhatóan a hajó menettulajdonságait a szél ellen vitorlázva.
Az MLS Raiffeisen Fifty - Fifty csapat idén a legnagyobb technikai változtatásokat befejezte és lényegesen nagyobb figyelmet fordítanak a vitorlázásra, számos versenyen indultak, illetve még indulnak a Kékszalagig. A május végén zajlott túraverseny, a Pünkösdi Regatta 2024 összetett első helye már zsebben van, ezután június első hétvégéjén a Mihálkovics Kupán indult a kétárbócos és második helyen végzett a gyenge szélben zajló versenyen.
Ruják István vitorlás szakíró, olimpikon finn dingis testközelből ismeri a Fifty-Fifty születésének történetét. A Vitorlázás magazin 2023. novemberi számában így írt:
A Fifty Fifty katamarán ötletének a lényege nem egyszerűen az, hogy kétárbócos. Hanem az árbócok pozíciója és merevítése.
A kéttestű hajók nagy problémája, hogy mivel az árboc rendszerint az első keresztartó konzolon áll, ami így a fő teherviselő elem, ezért annak nagy a súlya. Ha a hajótestekre kerülnek az árbocok, azzal súlymegtakarítást lehet elérni. Ráadásul a katamarán testekre rögzített forstágok, vagyis előmerevítők, amelyen az orrvitorlák, génuák feszülnek, nagyobb feszítést kaphatnak, mintha a középen előre mutató rúdra, orrsudárra kötnék, mint az a hagyományos tengelybe szerelt árbocok esetén megszokott.
Viszont így ott van a bonyolultabb árbocmerevítés problémája, amelyet Paulovits Dénes rendkívül szellemesen oldott meg. A két – egyébként együtt a szél irányába forduló árboccsövet – egy keresztmerevítő karboncső köti egymáshoz felül (kezdetben volt egy másik alul is), illetve András-kereszt mindössze 5 mm-es bowdenekből álló merevítő kötélzettel. Kifelé, oldalra semmi nem tartja, semmiféle hagyományos kétoldali árbocmerevítő rendszer… Nem csak az ötlet, a tervezés különleges – amelyben fontos szerepet játszott a mérnöki szaktudásával Dénest segítve Korenchy Tamás – hanem a kivitelezés sem hétköznapi. A világszínvonalon dolgozó, ma már különleges IMOCA 60-asokat is gyártó Pauger Carbon műhely 2012-ben a Fifty Fifty építésekor is már mestere volt a vákuum-infúziós hajóépítő technológiának. Ennek lényege tömören az, hogy a negatív építőformába szárazon kerül bele az összes karbon-kompozit réteg, majd ezt egy különleges fóliával lezárva, több ponton bekötött és külön-külön nyitható gyantaadagoló csöveken át vákuummal szívják keresztül a gyantát ezeken a rétegeken. Végül, amikor a gyanta a test minden pontjára eljutott, akkor hőkezeléssel köttetik ki.
Ennek a technológiának rengeteg apró fogását kell ismerni a hibátlan végeredmény eléréséhez. Ekkorra a Pauger Carbon már több, mint 25 Russell Coutts versenyvitorlást épített vákuum-infúziós technológiával. Már olyan magas színvonalon jártak, hogy az új katamarán egy-egy teste nem két fél darabból, fedélzetből és héjből készült, hanem a teljes testeket a súly minél hatékonyabb megtakarítása érdekében egy ütemben vákuumozták.
A Fifty új testei 2021-22-ben pedig már a fejlődéssel lépést tartó, sőt élenjáró műhely prepreg technológiájával készültek el, amely az időközben megjelent új anyagoknak is köszönhetően további jelentős súlycsökkenést eredményezett.
Minden vitorlás kormányzásába be kell segítenie a vitorlák kezelésének, ám a Fifty Fifty esete még különlegesebb. A kormányos persze főszereplő, ám ezt a hajót elsősorban a vitorlák és az árbócok állításával kell kormányozni.
Paulovits Dénes 2012-ben még az első Kékszalag indulásuk előtt egy beszélgetésünkkor részletesen elmesélte, hogyan fog működni a hajója. Akkor még nem látta, de képzeletben ezerszer lejátszotta, hogy mi fog történni. Az akkori szavai ma is helytállóak, mert a hajó valóban úgy működik, ahogy megálmodta:
„Én annak szántam ezt a hajót, hogy sok vitorlázó jól érezze magát rajta. Mindenkinek jut egy vitorla, sokat lehet rajtuk állítani. Fenn van négy vitorla, tehát már négy embernek van trimmelnivalója. Érdekes játék.
Van egy kezdeti stádium, amikor mind a két test úszik. Közel egyforma a súrlódás mind a kettőn. Mindegyiken egy-egy komplett vitorlázat. A szél alattin van lenn az uszony.
Amikor a szél felőli test elemelkedik a víztől, a súrlódása megszűnik. Az egész előre hajtó erő le akarja forgatni. Olyankor a luv vitorlákkal kicsit nyitottabban kell vitorlázni, a szél alattiakkal zártabban. Nem hagyhatják fenn luvban a reachert, mert az már nagyon vinné le, szél alá a hajó orrát. Ezekkel kell fenntartani az egyensúlyt. Remek játék.
Ezek a forgó wingárbocok is nagyon jók. Gondold el! Csaknem ötven centis szárnyprofilok! Azt mondod, hogy „felszállás“ ! Bebicskázod az árbocot a vitorlára, mondjuk krajcban. Megnövekszik az ellenállása, de közben az ívelt profil feldönti a hajót és egytestre állítja. Vagy bőszélben egy kis mélységre akarsz menni. Ez szinte szívja lefelé a hajót. Nagyon jó érzés. Aztán ha felgyorsultál, forgatod az árbocot és egyenesíted a profilt. Mint a repülőgép szárnyait, amikor már felszállt a gép és felgyorsult.” - mondta Paulovits Dénes Ruják Istvánnak.
Az MLS - Raiffeisen Fifty-Fifty csapata 2024-ben:
Józsa Márton - kormányos
Goszleth Marcell - taktikus, nagyvitorla trimmer
Németh Áron - boat captain, bowman
Adorján Csaba - rigger, head sail trimmer
Józsa-Kovács Attila - head sail trimmer
Erőss Lóránd - bowman
Bagyó Áron – bowman