Vajon lesz-e olyan hajó valaha, amely az „öreg hölgy”, a Trami rekordját megdönti? 1940 és 1989 között hétszer volt a leggyorsabb a tókerülőn.

Annyira felgyorsult a technikai fejlődés, évről-évre új megoldásokra van szükség az eredményességhez a Kékszalagon, hogy ezt a hét győzelmet túlszárnyalni szinte lehetetlen. Vagy talán mégsem? Ne kiabáljunk el semmit, de egy jó alapkoncepcióval rendelkező hajó, amin évről évre jelentős fejlesztéseket hajtanak végre, az még ugyanaz a hajó marad… Szóval majd meglátjuk. 

A technikai fejlesztéseket persze a Tramontana csapata is fontosnak tartja, ám csak módjával: a műemléki hűséget ennél a hajónál figyelembe kell venni. Néhány éve kompromisszum volt a topgénua és a toprahúzott spinakker felszerelése, ha már gyengeszeles a hajó, legyen valóban az. A tavalyi, 55., erős szeles Kékszalag nem igazán kedvezett a csapatnak, az idei Pünkösdi regattán a harmadik napi gyenge szélben viszont szárnyalt a hajó. 

„Természetesen 2024-ben is indulunk a Kékszalagon”- mondta Kellermayer Sándor, a Tramontana kormányosa. „Nem tartjuk vitrinben, hiába műemlék, használjuk, versenyzünk vele. Ha valami sérül, elromlik, javítjuk, cseréljük. Idén jelentős fejlesztéssel nem készülünk, a bumot és a spinakkerbumot újra lakkoztuk, és az orrvitorlák gyors cseréjéhez felszereltünk egy fall stoppert. Nem akármilyet: a történeti hűséghez ragaszkodva egy bronz kötélfogót kapott az árbóc a német, különleges hagyományos vereteket is árusító toplicht.de kínálatából.” 

A Tramontana a Balaton második legöregebb vitorlása, 1910-ben épült Hamburgban, W. von Hecht műhelyében, Tramontana II. néven. 

8mR yacht, osztályának egyetlen képviselője idehaza. 1907 és 2008 között körülbelül 500 darab 8mR épült, ebből 177 fut ma is még a világban. 1908 és 1936 között olimpiai hajóosztály volt. 

Az osztályjelzés félrevezető: nem nyolc, hanem 12.95 méter hosszú, 2.23 méter széles, az árbóc hossza a fedélzet felett 17.9 méter. (A nyolcas szám a megadott tervezési képlet végeredménye kell, hogy legyen, azaz konstrukciós osztályról van szó, a hajók tehát nem tökéletesen egyformák.) 

Ennyit a száraz adatokról. Ami képletekkel leírhatatlan, az a hajótest kecses, lágy formája, a túlvitorlázott hajó finom dőlése már gyenge szélben is, és a 2010-ben, a balatonfüredi Bruckner műhelyben befejeződött teljes, korhű felújítás gyönyörű részletei. 

A Tramontana hazai történetét legendák kísérik. Például hogy Horthy Miklós jachtja volt valamikor (aztán kiderült, ez nem igaz, az építtető első tulajdonos, Karl Buquoy von Longueval gróf egy másik, előző hajója, a 19. század végén épült ugyancsak Tramontana nevezetű, 1905-ben indult egy versenyen, és akkor kormányozta az ifjú tengerésztiszt, Horthy). A hajó történetét, Balatonra kerülését számtalan változatban mesélték az öregek. A nehézséget az okozta, hogy Buquoy gróf két Tramontanát is építtetett, és az ezekről szóló történetek az évtizedek alatt összekeveredtek. A hajóregiszterek, korabeli újságcikkek sem mindig segítettek a teljes igazság kiderítésében. 

Haffner István nyomozása messze a legmeggyőzőbb, írása a Tramontana weboldalán olvasható (tramontana.hu). 

Érdekes, hogy a hajó sorsa mennyire összekapcsolódott különböző hölgyekével. Az építtető halála után Gisela Haas von Teichen bárónő tulajdonába került a Tramontana II. (ő a mi „Tramink”, ezentúl Tramontana néven emlegetjük), majd nászajándék formájában került a Balatonra. Egy fontos dokumentum az 1913. augusztus 19-én megjelent Budapesti Hírlap, amelyben a versenyeredmények között gróf Széchenyi Imréné, született gróf Andrássy Mária a hajó tulajdonosa. 1919 és 1925 között gróf Somssich Lászlóné született gróf Széchenyi Mária nevén fut a vitorlás, amelyet 1926-ban vásárol meg Gordon Róbert. És itt kerül képbe egy újabb hölgy, az új tulajdonos leánya, Kultsár Istvánné Gordon Evelyn, az ő kormányzásával két Kékszalagon, 1940-ben és 1942-ben is győzött a Tramontana.  

Gordonék 1945-ig örülhettek a hajónak, amelynek a háború alatti és utáni sorsa még kutatásra vár. Egy biztos: 1950-től egészen 1997-ig a Bp. Építők S.C. a tulajdonos, ez a korszak is kifejezetten sikeres, 1963 és 1989 között öt Kékszalagot nyernek, Vályi Pál, Bucsy Balázs, kétszer Lovas József, majd Gömöry Pál irányításával. 1997-től új korszak kezdődött, immár a Tramontana Alapítvány a tulajdonos. 

 Fotók: Cserta Gábor, Tumbász Hédi