Évről évre egyre kiegyensúlyozottabb a Kékszalag mezőnye. A tavalyi tókerülő győztese, az RSM2 kormányosa, Vándor Róbert egy interjúban elmondta: ma már 8-10 többtestű hajó szinte egyformán esélyes a győzelemre.

Csak egy példa: a bő egy hete megrendezett Ezüst szalag éjszakai túraversenyen (amely a Balatonföldvár-Balatongyörök- Balatonföldvár versenytávjával a Kékszalag egy speciális szakaszát jeleníti meg, hiszen egy átlagos tókerülőn a leggyorsabbak ezen a szakaszon már vissza, a mezőny dereka pedig még odafelé vitorlázik este vagy éjszaka…) az MKB-Prospex nyert, az RSM lett a második, a New Black Jack pedig a harmadik – és ez a három többtestű négy percen (!) belül futott be a légvonalban is több mint 80 kilométeres táv végén! Egy ilyen hosszú versenyen ez minimális különbség, azaz nagyon szoros volt a befutó. 

Az izgalmakat fokozza, hogy az utóbbi négy Kékszalagon mindannyiszor más csapat végzett az élen. 2017-ben Litkey Farkas nyert a Festipay kormányánál – ez volt a 13. győzelme, ezzel ő minden idők legeredményesebb Kékszalag kormányosa. 2018-ban a svájci Christophe Peclard győzött a Safrannal, 2019-ben Petrányi Zoltán a Racing Djangoval, 2020-ban pedig az RSM2 Vándor Róbertékkel.

Mi várható 2021-ben? Először is talán végre szél. Ez nem hivatalos időjárás előrejelzés, de talán az utóbbi két év extrém gyengeszeles tókerülője után becsúszhat esetleg egy szeles verseny is… És ez hozhat akár egy új időrekordot. Bár a Nemere II. és Németh István 1955-ös 10 óra 40 perces ideje egészen 2012-ig megdöntetlen maradt. Akkor a Fifty-fifty kétárbocos katamarán Józsa Mártonnal javított ezen az időeredményen, majd 2014-ben megdöntötték saját rekordjukat egy 7 óra 13 perc 57 másodperces körrel, amely ma az aktuális Kékszalag rekord. Biztosan nem kell 57 évet várni egy újabb rekordig, a Kenese-Keszthely csúcsidők változásai legalábbis erre engednek következtetni.

További részleteket az esélyekről a Magyar Vitorlás Szövetség hivatalos honlapján, a hunsail.hu-n megjelent cikkben lehet olvasni.