Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj fő támogatója, az Erste mindenkinek esélyt ad arra, hogy a Kékszalag legprofibb hajóin élhesse át a versenyt. A www.erstehiggymagadban.hu oldalon július 13-ig bárki pályázhat arra, hogy a Fantom, a Ganz Danubius, az Inyama, a Lisa, a Nemere II, a Prevital, a Restless , a Sirocco, a Trentasette, a Westport, vagy a Red Bull Extreme 40-essel kerülje meg a tavat. Az indulásnak nem feltétele a hajózási múlt és tudás, azonban jó tudni, hogy a kapitányok maguk választanak a hozzájuk jelentkezők közül, így érdemes megírni, miért szeretne valaki bekerülni a kiválasztott csapatba. A Kékszalag blog pedig bemutatja a pályázatban résztvevő kormányosokat és hajóikat. Most a Previtallal induló, tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkassal ismerkedhetnek meg.
Hogyan kezdett el vitorlázni, miért választotta ezt a sportot?
Édesapám válogatott vitorlázó volt, én ebbe születtem bele. Úgy kezdtem el vitorlázni, mint mások biciklizni, 3-4 éves koromban. Később vált csak igazi sporttá vált az életemben. Először úsztam 6-8 éves koromig, de a fülemet sokszor felszúrták, így abba kellett hagynom. Ezt követően lettem vitorlásversenyző.
Itt tud jelentkezni a Previtalra - www.erstehiggymagadban.hu/adatlap/prevital
Ez technikai, taktikai vagy csapatsport – mi a fontosabb: a hajó, a jó technika vagy a jó csapat?
Nem lehet különbséget tenni. Ha nincs egy jó hajó, akkor nem lehet Kékszalagot nyerni. Hiába van egy jó csapat, hiába jó a taktika, ha nem elég gyors az adott hajó, akkor mindez kevés. Ha elég gyors a hajó, akkor kell egy jó csapat, aki jól tud vitorlázni. Ha mindezek együtt vannak, még akkor sincs vége. Utána következik ugyanis a stratégia és a taktika, így épül fel a piramis.
Milyen eredménnyel lenne elégedett idén a Kékszalagon?
Talán meglepő lesz, amit mondok. Ha hiba nélkül, jól vitorlázunk, akkor az eredménytől függetlenül elégedettek leszünk.
Kit tart a legnagyobb ellenfélnek az idén?
Ez részben függ a szélerősségtől. A gyenge szélben a Safran és a Black Jack lehet a két legnagyobb ellenfél, közepes szélben az AC45-ös, erős szélben pedig a Roman Hagara többszörös olimpiai bajnok vezette Erstés hajó lehet a legfőbb konkurens. Persze van az összes szélerősségben is ellenfél: mégpedig a Fifty-Fifty.
Mit vár azoktól, akik a hajóra kerülnek? Miért vállalta, hogy egy civilt is elviszel, és mi lesz a legfontosabb, amikor a www.erstehiggymagadban.hu oldalon jelentkezők közül választ?
Fontos, hogy elkötelezett legyen és segíteni tudja a csapatot az eredményes szereplésben. Azért vállaltam, mert a „Higgy magadban” pályázat egy nagyon jó üzenet és örömmel támogatom ezt a kezdeményezést.
Itt tud jelentkezni a Previtalra - www.erstehiggymagadban.hu/adatlap/prevital
Mit tart a legnagyobb versenyelőnyének?
Azt gondolom, hogy a hosszú évek alatt megszerzett tapasztalat az egyik fontos dolog ebből a szempontból. Valamint az is lényeges, hogy nem kell győzelmi kényszerben versenyeznünk. Még egyszer fontos kiemelnem: mi elégedettek leszünk, ha hiba nélkül teljesíteni tudjuk a távot.
Mit szeret a legjobban a hajójában?
Leginkább azt, ahogy meg van tervezve, azaz a tervezői munkát. Ennek köszönhetően szerintem a hajónak minden részlete tökéletesen működik.
A Kékszalag legfrissebb sztárja – a Prevital névjegye
Litkey Farkas neve talán még annak is ismerősen cseng, aki semmit nem tud a vitorlázásról: ő a Kékszalag történetének legsikeresebb kormányosa 13 győzelmével. 2001-től 2009-ig zsinórban kilencszer, majd 2011-ben, 2013-ban, 2016-ban és 2017-ben is győzött: 11-szer egytestű hajókkal, majd az utóbbi két évben az akkor még Festipay néven versenyző katamaránnal.A Decision 35 típusú Prevital az Artemis America’s Cup-csapatának tulajdonosáé volt, ő versenyzett vele a Genfi-tavon 2012-ig. Az ottani tókerülő verseny, a Bol d’Or Mirabaud legsikeresebb hajótípusa, 2015-ben került Litkey Farkas tulajdonába. A hajó eredeti neve Artemis, és ő a legfiatalabb hajó a svájci D35-ösök között. Magyarországra történő behozatalakor a vámparkolóban komolyabb baleset érte: egy kamion letört 3 méternyit az árbócából, de szerencsére a világszinten is ismert kápolnásnyéki Pauger-műhelyben helyrehozták a hibát. Első Kékszalagján rögtön a 3. helyen végzett. A Prevital nem a leggyorsabb és nem is a legnagyobb katamarán a Balatonon, de mégis a legsikeresebb hajó. Ha valaki szeretne egy tizenháromszoros Kékszalag-győztes kapitánnyal, sokszoros Kékszalag-győztes, nagyon tapasztalt legénységgel hajózni kitűnő hangulatban, győzelmi kényszer nélkül - az mindenképp a Previtalt válassza!
Típus: Decision 35
Gyártás éve: 2009
Teljes hossz (LOA): 35 láb
Vízvonalhossz (LWL): 35 láb
Szélesség: 7 méter
Vitorlák maximális mérete: 230 m2
Kormányos: Litkey Farkas