Nem csak a klasszikus, kecses balatoni vitorlások szállnak versenybe évről-évre. A technika fejlődésének és a szabályok alakulásának megfelelően, néhány éve már a több testű hajók, a modern katamaránok is megmérkőznek a trófeáért - írja a VÁRÓTEREM magazin.
A Kékszalag vitorlás verseny azért is jelentős, mert a 4 nagy tókerülő verseny, a Rund Um, Bodeni tókerülő, az olaszországi Garda tavon megrendezésre kerülő Centomiglia, és a Genfi tókerülő, a Bol d’Or közül a legrégebbi, a leghosszabb, illetve az elmúlt 10 éveben a legtöbb versenyzőt felsorakoztató esemény, hanem egyben Magyarország legismertebb versenye. Patinájához az is hozzátartozik, hogy tisztelegve az alapítók szándéka előtt, az 1934-ben – immár 87 éve - megrendezett első verseny szabályrendszer, mind a mai napig meghatározza a verseny lebonyolítást.
Holczhauser Andrással, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárával az idei újdonságokról, és a versenyhez kapcsolódó számos érdekes programról beszélgettünk, hogy az olvasók figyelmébe ajánlhassuk a július 22-én megrendezésre kerülő 53. Kékszalagot.
Milyen újdonságokra számíthatnak a látogatók az idei versenyen?
Több dologgal is készülünk. Az egyik, és talán legfontosabb változás, hogy a gyerekek Kékpántlika versenyének lebonyolítása módosul. Idén a korábbi évektől eltérően, új időpontban egy látványos, part közelébe kihelyezett pályán mérkőznek meg a fiatalok. Korábban a Kékszalag előtti napon, szerdán rajtoltak el. Ezzel szemben most szombaton kerül sor erre a programra, így nagyobb figyelmet kaphatnak. A helyszíne pedig a balatonfüredi móló előtti vízterületre kerül át. Ennek köszönhetően szinte testközelből élvezhetik az érdeklődők a versenyt. Emellett közvetítjük is az eseményt, hogy azok is élvezhessék a programot, akik nem tudnak személyesen ellátogatni Balatonfüredre.
Említésre méltó újdonság az is, hogy új támogatónk, a KPMG fair play díjat alapít a Kékszalagra. A Magyar Nemzeti Levéltár kezdeményezésére pedig a verseny ideje alatt, a vitorlázással kapcsolatos emlékeket, fotókat, írásos anyagokat gyűjtjük össze.
Idén első alkalommal a Magyar Vitorlás Szövetség bekapcsolódott az e-Sailing bajnokságba. Ennek kapcsán július 21.-én délután 17 órától a Vitorlás téren lesz a magyar bajnokság döntője, ahonnan az első 10 bejut a szeptember 1-én induló világbajnokság döntőjébe. Mivel az e sportok nagyon gyorsan fejlődnek, e-Sailing akár olimpiai szám is lehet, a Magyar Vitorlás Szövetség első ízben döntött úgy, hogy megveszi a verseny jogát és magyar bajnokságot hirdet.
Az olimpia kapcsán ebben az évben az ott induló versenyzők – Berecz Zsombor, Érdi Mária és Vadnai Banjamin - már kint lesznek a Kékszalag időpontjában Tokióban., hiszen a vitorlás versenyek 25-én elkezdődnek. Igyekszünk bekapcsolódni a kinti eseményekbe. A nagy led falon edző videókat, interjúkat láthatunk majd, így kapcsolatban leszünk velük.
Az elmúlt években a közvetítésnek köszönhetően, percről-percre követhették a versenyt a nézők. Idén is számíthatnak erre azok, akik nem lehetnek személyesen jelen?
Természetesen. Az M4 Sport idén is közvetíti a Kékszalagot. Emellett a kekszalag.hu oldalon is látható lesz a kollégáinknak köszönhetően, valamint a facebook oldalon végig jelen leszünk. A tavalyi számok azt mutatták, hogy több, mint 200000 nézője volt a televíziós közvetítésnek. A facebookon keresztül is közel 200000-en követték az eseményeket. Nagy érdeklődés mutatkozott a 48 órás verseny ilyen formában történő követése iránt. Reméljük, hogy idén is sok nézőt nyerünk meg.
Mekkora érdeklődésre számítanak a helyszínen?
A felmérések szerint a tavalyi évben a balatonfüredi térségben erősebb volt a látogatottság a Kékszalag idején, mint az augusztus 20.-i időszakban. Ez talán annak is köszönhető, hogy a 4 legnagyobb európai tókerülő verseny egyikéről beszélünk. Magyarország tekintetében pedig a legnagyobb verseny a Kékszalag. Több mint ötszáz hajó részvétele, 2500-3000 versenyző és a kísérőik, valamint a versenyhez kapcsolódó programok résztvevői és az esemény sorozat miatt Balatonfüredre látogató érdeklődők, jelentős számot képviselnek. Elérheti akár a 10000-es nagyságrendet is.
Az indulók között ma már nem csak a klasszikus hajóosztályok sorakoznak fel, hanem a katamaránok is rajthoz állnak. Bár a regisztráció még koránt sem zárult le, az előre jelzések szerint bővül-e a versenyzők száma ebben a kategóriában?
Fantasztikus élmény, ahogy sok száz hajó indul el a balatonfüredi kikötőből, hogy végig hajózzon a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred tókerülőn. Ahogy az is nagyon impozáns látvány, amikor ezek a vitorlások ekkora számban siklanak a vízen. Ugyanakkor ez egy nagyon komoly verseny, ahol a teljesítmény számít. Úgy vélem, jelenleg ismerjük azokat a magyar és külföldi csapatokat is, akik szándékuk szerint indulnak a Kékszalagon. Jelenleg 10 fölötti számban várható a katamaránok részvétele, de a pontos számot a nevezések lezárta után látjuk. Ugyanakkor minden évben vannak a különböző hajó osztályokban versenybeszálló új csapatok. Örömmel vesszük ezt a folyamatos bővülést, ahogy az is jóleső érzés, hogy minden esztendőben 350-400 olyan csapat van, akik rendszeresen részt vesznek a különféle vitorlás versenyeken. Köztük számos olyant is találunk, akik rendszeres visszatérőként indulnak a Kékszalagon.
2018 óta egyébként minden évben más nyert az abszolút versenyben, ami azt is jelenti, hogy a csapatok igencsak felkészültek, nagyon kis különbség van az első helyre befutó és az őt közvetlenül követők között. Az új fejlesztéseknek köszönhetően ezért izgatottan várjuk, ki lesz az idei legjobb. Annál is inkább, mert bármilyen gyorsak is a katamaránok, a szélcsendes idő nekik sem kedvez. Az elmúlt 3 évben ezért éjfél után futottak be az első hajók, miközben egy katamarán megfelelő szélben 4-5 óra alatt lenne képes teljesíteni a távot. Ami ezt jelenti, hogy a leggyorsabb hajók akár már kora délután, 14-15 óra körül célba érhetnének. Ezért az is izgalomra ad okot, hogy milyen időjárás fogadja az indulókat.
Az előrejelzéseket ennek megfelelően a verseny előtti napokban már figyeljük. Három nappal az indulás előtt már egészen pontos képet kaphatunk arról, milyen időjárás vár a versenyzőkre. A verseny ideje alatt egyébként az indulók biztonsága érdekében igyekszünk minden információt megadni csapatok számára. Ennek érdekében a nyomkövetést is megszerveztük, aminek segítségével minden versenyzőt látunk. Ezzel is hozzá szeretnénk járulni a biztonságos versenyzéshez.
A katamaránok mellett meg kell említeni a nagy klasszikus balatoni vitorlásokat képviselő hajóosztályokat is. A közel 80 évvel ezelőtt épített nagyobb cirkálók is hihetetlenül jó teljesítménnyel szerepelnek. A Nemere, a Sirocco, a Lillafüred, a 3 db 75-ös cirkáló, és a 70-es cirkálók nem sokkal maradnak le a mezőny jelenlegi leggyorsabbjai mögött. Amiben az is közrejátszik, hogy ezek a gyönyörű vitorlások kitűnő állapotban vannak a tulajdonosaiknak köszönhetően, akik sokat áldoznak arra, hogy megőrizzék ezeket a nagy klasszikusokat. Természetesen nem csak a hajók állapotán múlik a győzelem vagy a jó helyezés, hanem a csapatok személyes felkészültsége, technikai tudása, verseny szelleme is befolyásolja az eredményességet.
Külföldi csapatok is rendszeresen versenybe szállnak a Kékszalagon. Idén a pandémia befolyásolja ezt a lehetőséget?
Lengyel, svájci, német és cseh csapatok is jelezték már a részvételi szándékukat, jelenleg 30-40 fő közötti külföldi versenyzőre számítunk.
A Kékszalaghoz számos program kapcsolódik. Mi minden várja idén az érdeklődőket a verseny mellett?
Idén is lesz szabadtéri kiállítás a Tagore sétányon. A Vitorlás Magazin képeit tekinthetik meg a látogatók. Ezen kívül csütörtökön több néző hajó is indul, amiről a Balaton vizéről csodálhatják meg a rajtot az érdeklődők. Érdemes érdeklődni erről a lehetőségről. A rajtot követően délelőtt 10 órától modell vitorlás verseny kezdődik a Tagore sétány előtti vízterületen, ami 16 óráig tart. 1 méteres távirányítású hajókkal mérik össze tudásukat az indulók, akik a verseny napjáig nevezhetnek. Délutántól pedig a meghívott vendégekkel már az első befutókat a mólón, a Spicc Bisztróban. Ahogy korábban, így most is reflektorokkal fogjuk megvilágítani a célt, a sötétedés után érkező hajókat így láthatóvá tesszük a helyszínen várakozó érdeklődők számára is. Maga a verseny egyébként 48 órás, csütörtök reggel 9 órakor indul, és szombaton reggel 9 óráig van lehetőség a befutásra. Ennyi idő áll maximálisan rendelkezésre a versenyzőknek, hogy teljesítsék a Kékszalag teljes távját. Minden évben van, aki közvetlenül a limit idő vége előtt érkezik meg. Egyébként 48 órát, tehát két éjszakát is kint tölteni a vízen verseny helyzetben, az egyáltalán nem kis teljesítmény. Annál is inkább, mert nem csak a távval és az idő limittel, hanem adott esetben az elemekkel is meg kell birkózniuk a csapatoknak. A tapasztalatok szerint szélcsendes időben az indulóknak körülbelül 70 %-a ér célba. Amennyiben kellően szeles idő van, akkor a távot sikeresen teljesítők aránya eléri a 80-85 %-ot is.
Pénteken délután, a verseny második napján a nagy katamaránokat hívjuk meg egy gyorsasági versenyre, ami szintén a móló előtti vízterületen zajlik majd. Ez is érdekes látványosságnak ígérkezik. A hajóosztály győztesek, a bajnokok fogadására pedig késő délután, a Vitorlás Étteremben kerül sor.
Szombaton délelőtt, ahogy már említettem, a gyerekeké a főszerep. 10-től - 12 óráig mérik össze a tudásukat a fiatalok a Kékpántlika versenyen. Az eredményhirdetésre és díjak átadására a mólon kerül sor. 18 órakor pedig a Kékszalag ünnepélyes díjkiosztó eseménye kezdődik a Gyógy téren. Ezt követően kezdődik egy fergeteges utcabál, amivel zárul a 3 napig tartó esemény sor.
A Kékszalag alatt Balatonfüred város számos érdekes kulturális programmal várja az ide látogatókat.
A Kékszalag talán legfontosabb sajátossága, hogy a legkülönbözőbb típusú és méretű hajókkal mérhetik össze a tudásukat a versenyzők. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy a különböző hajóosztályok esetében, mindegyik a saját kategóriájában versenyez. Ennek köszönhetően, a záró ünnepség meglehetősen impozáns keretet ad a díjak átadásának, ahol kategóriánként hirdetik ki a győzteseket. Tulajdonképpen hány díj kerül kiosztásra?
Valóban, roppant fontos, hogy az induló hajókat a saját kategóriájukban mérjük össze. Széles körben jutalmazzuk a versenyzőket. Az érmet a nyertes csapatok minden tagja megkapja. Ezen kívül díjazunk női kormányost, női csapatot, ’55 előtt épült klasszikust, és többek között a legfiatalabb és a legidősebb versenyző is kap elismerést. Hála a stabil szponzor háttérnek, akik között van több évtizede a Kékszalagot támogató cég és újonnan csatlakozó partnerek is, összességében várhatóan 535 érem kerül idén kiosztásra. Az esemény egyébként a Gyógy téren kerül megrendezésre, ami nagyon szép környezetet ad az ünnepségnek.
Mekkora csapat dolgozik azon, hogy ez a jelentős verseny minden évben létrejöhessen?
Bár a verseny maga 3 napos, valójában több hónapos előkészület előzi meg. Már ősszel megkezdődik a szervezés a következő nyári Kékszalaghoz. Februártól pedig teljes gőzzel zajlik a munka. Nagyjából 80-90 fős stáb a vízi rendőrökkel és a mentőkel együtt, aki biztosítja azt, hogy minden rendben történjen az eseményen. Mivel a Kékszalag versenyhez szorosan kapcsolódik a július 17-én, szombaton megrendezésre kerülő Fehér Szalag – Izsák Szabolcs Emlékverseny, amit közvetlenül követ a július 22-én rajtoló Kékszalag, így a stáb meglehetősen nagy terhelésnek van kitéve ebben a nagyon intenzív, bő egy hétben. A munka természetesen nem ér véget a záró eseménnyel sem, hiszen jó néhány napos utómunka szükséges a teljes lezáráshoz.
A Kékszalag mellett milyen versenyeken indulhatnak még a csapatok?
A versenynaptárban átlagosan 180-190 verseny van egy évben. Idén a covidnak köszönhetően, mivel később indulhatott csak el a szezon, 161 verseny kiírására volt lehetősége tagszervezeteinknek. Ezek közül a Magyar Vitorlás Szövetség 5 versenyt szervez. A Balatoni Évadnyitót, a Fehér Szalag – Izsák Szabolcs Emlékversenyt, a Kékszalagot, a Nagyhajós Bajnokságot, és a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékversenyt szervezzük mi, természetesen a tagszervezetek segítségével. Az 5 általunk szervezett versenyen a nevezési szám mintegy 6500 fő. A Magyarországon számontartott aktív vitorlás társadalom létszáma 25000 fő körül mozog. A hivatalosan regisztrált, versenyengedéllyel rendelkezők száma pedig jelenleg 3960 fő. Arra is büszkék vagyunk, hogy a 18 év alatti vitorlázók száma több, mint a duplájára nőtt az elmúlt években, így úgy tűnik, hogy az utánpótlás is biztosított. Fontos még számunkra a Magyar Vitorlás Szövetség vitorlás suli programja, amiben 22 vitorlás iskolát fog össze. Ezekben évente 4000-4500 fiatal találkozik a vitorlázás élményével és sajátítja el az alapokat.
Csaba Beatrix (Váróterem magazin)