Sok legendás, klasszikus hajó van a Balatonon, különböző történelemmel és győzelmekkel. Ha a Kékszalagról van szó, akkor ki kell emelni például a Tramontana 8R yachtot, becenevén a Tramit. Többek között azért, mert nem kevesebb, mint hét alkalommal teljesítette leggyorsabban a Kékszalag légvonalban több mint 150 kilométeres – Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok (Zamárdi) – Keszthely – Balatonfüred – távját. 


Már a születése, pontosabban annak dokumentációja sem egyértelmű, készült ugyanis egy Tramontana I. és II. Tramontana II. nevű hajó, Haffner István vitorlázó a Tramontana saját honlapján elérhető részletes cikkben ismerteti a nyomozást, amely különbséget teszi a Tramontana I. és a Tramontana II. között. (A sztorit itt lehet elolvasni.) A lényeg, hogy a balatoni Tramontana, azaz a Trami a II.-es sorszámot viselte, amely több mint 100 éve készült. 

Egy úgynevezett 8T yachtról van szó, de ez a jelölés félrevezető lehet, ugyanis  nem 8, hanem közel 13 méter hosszú hajóról van szó. az árbóc hossza pedig a fedélzet felett 17.9 méter. Ami viszont az adatokkal leírhatatlan, az a hajótest kecses, lágy formája, a túlvitorlázott hajó finom dőlése már gyenge szélben is, és a 2010-ben, a balatonfüredi Bruckner-műhelyben befejeződött teljes, korhű felújítás gyönyörű részletei.  
Tramontana II. nevéhez fűződik az első olyan győzelem a Kékszalagon, ami során nő volt a kormányos, személy szerint dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn. Ezen vitorlással hétszer tudtak diadalmaskodni a Kékszalag regattán, ebből kétszer Gordon Evelynnek sikerült. Így nem meglepő, hogy az ő nevéhez fűződik a Magyar Vitorlás Szövetség által megálmodott különdíj, amit a legjobb női hajókormányosnak adnak át minden évben.
 
Tramontanához számtalan történet, esemény kötődik. Ezeket felsorolni lehetetlen feladat,  de Sándor Ferenc,  akit a vitorlástársadalom Jegenyeként és a vitorláspályafutára a Tramontánához kötődik a Magyar Vitorlás Szövetség hivatalos oldalán, a hunsail.hu-n egy interjúban azt mondta: számukra az egyik legemlékezetesebb Kékszalagon, 1971-es verseny volt, amelyen nagyon komoly élményeket szerzett a csapat Bucsy Balázs kormányzásával. „Részben, mert hihetetlen szélcsend volt, és a verseny derekán még nem volt reális, hogy elsőként fussunk be, annyira előttünk jártak a csillaghajók. Azt is tudni kell, hogy akkoriban az északi parton nagyon hínáros volt a víz, ez pedig lassította a csillaghajókat. A Trami viszont nem szedte a hínárt, így gyorsabbak tudtunk lenni. Végül a célegyenesben Füred felé – Tihany után – szinte fej fej mellett  haladtunk a versenytárs csillaghajóval, és végül pár méteres előnnyel nyertünk” – tette hozzá Sándor Ferenc, aki szintén kiemelkedő élményként beszélt az 1977-es Kékszalagról is, amelyet 4,5 órás előnnyel nyertek meg a Tramontanával.

Sándor Ferenc beszélt akkor a jövő nemzedékéről is, a következő tanácsolta a fiataloknak, akik közelebb szeretnének kerülni a vitorlásáshoz:

„A természettel szembeni alázat nagyon fontos és ismerni kell a saját határainkat is. Szintén elengedhetetlen, hogy tiszteljük a másikat, akivel együtt hajózunk. Ezek közhelyeknek tűnnek, de jöhet olyan vihar a Balatonon vagy bárhol a vízen, amikor, ha a fentieket nem tartjuk be, akkor nagy baj jöhet”.
 

Egy legendás hajó legendás vitorlázójának pedig érdemes hinni. 

A hunsail.hu "Tramiról" szóló remek írását pedig itt lehet elolvasni.