Miért tömegsport a vitorlázás? Erre a kérdésre ad választ az alábbi összeállítás.
A vitorlázásra nem kell elérhetetlen sportként gondolni. Bár egy-egy hajó megvásárlásának, fenntartásának természetesen vannak költségei, de a sportot bárki elkezdheti, űzheti életkortól függetlenül.
A Magyar Vitorlás Szövetség egyik fontos feladata az élsportolók támogatása mellett az utánpótlás-nevelés fejlesztése, emellett a tavakhoz köthető turizmussal összefüggő tömegsport népszerűsítése,. Leegyszerűsítve az, hogy minél többen próbálják ki ezt a sportágat. Többek között a különböző vitorlásklubokban lehet elkezdeni, hiszen számos egyesület hirdet vitorlástáborokat gyerekeknek, de nemcsak nekik, hanem a felnőtteknek is indulnak rendszeresen képzések.
Azért sem túlzás tömegsportról beszélni, mert Magyarországon évente 30 ezer ember vitorlázik rendszeresen, ez pedig egy kisebb város lakosságának felel meg. Évente pedig 200-300 kisebb-nagyobb vitorlásversenyre kerül sor, ebben pedig nincsenek benne a kisebb házi versenyek és a hobbivitorlázások.
A tömegsport alapeleme a túravitorlázás, amelynek kiemelt eseménye Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye, a Kékszalag. Az utóbbi tíz évben versenyenként átlagosan több mint 550 csapata indul el a kékszalagokon, amelynek keretében a Balatonfüred - Balatonkenese - Siófok (Zamárdi) - Keszthely - Balatonfüred távolságot kell megtenniük. Sőt, az eddigi rekord az indulók számát tekintve a 2018-as verseny volt, akkor több mint 670 hajó vett részt a Kékszalagon. Mivel egy-egy hajón átlagosan 4,5 sportoló vitorlázik, egy-egy Kékszalagon legkevesebb 2500-3000 sportoló vesz részt - ezért sem túlzás tömegsportként említeni a vitorlázást.
Emellett a Magyar Vitorlás Szövetség többi versenyén (Évadnyitó, Fehér Szalag, Félszigetkerülő, Országos Bajnokság) legénységek százai rajtolnak el, nem beszélve a többi klub szintén jelentős mezőnyt felvonultató regattáiról.