Minden vitorlásversenyen - így a Kékszalagon - is számtalan időjárási helyzet lehetséges. Az 50-100 km/h széltől kezdve a tükörsima vizes, kánikulai szélcsendes időn át az esős, villámlós időjárásig.

MVSZ  Kékszalag

Mivel a Kékszalag egy hosszú verseny, ezért érdemes felkészülni. Vannak a jogszabályok szerint kötelező kellékek (a lista ezen a linken található), de a cikk végén is fel lesznek sorolva. A kötelezőkön kívül a Magyar Vitorlás Szövetség szakértői szerint érdemes a versenyzőknek ezeken felül is több dolgot magukkal vinniük. (A teljes összeállítás pdf-es formátumban innen is letölthető.)

MILYEN RUHÁBAN?

  • Szellős, lehetőleg pamutból készül hosszú ujjú - esetleg UV-védelmet nyújtó - felső. Akár több is, hogy az izzadt pólót le lehessen cserélni. 

  • Akiknek van, azoknak érdemes a kifejezetten vitorlázáshoz készült technikai ruhákban (póló, kabát) versenyezniük.

  • Kalapra és napszemüvegre is szüksége lesz mindenkinek, aki hajón van a verseny alatt. Szintén kelleni fog a napkrém. Utóbbival úgy kell számolni, hogy ahány faktoros, annyi percenként illik megismételni a felvitelét.  

  • Olyan cipőben érdemes versenyezni, amelynek a talpa nem hagy nyomot, nem csúszós (gumitalpú), de mégis vékony. A cipőnek zártnak kell lenni, elkerülendők a sérüléseket a hajón.

  • Esőkabát szintén kötelező kellék, akinek van vízhatlan öltözéke (kabát + nadrág) érdemes azt betennie a hajóba

MI LEGYEN AZ ÉLÉSKAMRÁBAN?

Ahogy szó volt róla, hosszú tud lenni a Kékszalag, ezért érdemes ételről és italról gondoskodni. 

  • A legénység minden tagja vigyen elegendő italt és ételt. Lehetőleg ásványvizet és olyan ételeket, amelyek nem terhelik meg a szervezetet. 

  • A rendszeresen versenyzők tapasztalatai szerint a legénység minden tagjára számoljunk kétnapi adagot, azaz minimum 5-6 liter italt (vizet), legrosszabb esetben is megmarad és akkor később majd elfogy. 

  • Ételek tekintetében a szendvics, gyümölcs, zöldség kombináció a legjobb megoldás. Oda kell figyelni, hogy az étel ne legyen romlandó, illetve az olyan ételek melyek hő hatására megolvadhatnak (vaj, sajt, krémek, stb..) mellőzzük az ellátmányból. 

  • Az ételeket inkább előre készítsük el, gondoljunk bele mennyire veszélyes lehet egy viharos időjárásban egy késsel elkészíteni a szendvicseket a hajón. Nem beszélve, hogy minden ilyen tevékenység elvon egy embert a vitorlázás alól, így havaria esetén két segítő kéz nem áll rendelkezésre.  

MI LEGYEN A HAJÓN - EZT JAVASOLJA A SZÖVETSÉG!

Ahogy említettük, a hajónak vannak kötelező felszerelései, de emellett érdemes magunkkal vinni:

  • Pót mentőmellény

  • Biztonsági heveder viharos időjárásra, hogy a hajóhoz legyen kapcsolva, aki épp a fedélzeten tartózkodik

  • Pót kötelek, seklik, karabinerek

  • Plusz horgony, horgonykötéllel

  • Pót kikötőkötél

  • Pót csáklya

  • Mentőgyűrűből vagy mentőpatkóból 2 db

  • Pót tűzoltó készülék, aminek az érvényessége NEM járt le!

  • Elsősegély-felszerelésből a hajóra való és a biztonság kedvéért 2 db

  • Pót, hangos hangjelző készülék

  • A felmért vitorláinkból vigyünk magunkkal minél többet, esetleges szakadás esetére

  • A hajón legyen egy szerelőláda, mely tartalmával kisebb problémák megoldhatók (fogó, csavarhúzó, villáskulcs készlet, drótvágó, stb.)

  • Vitorlaragasztó és az úgynevezett „szürke racsi”, ezek mellett szigetelőszalag, kis kötelek, gyorskötöző és ezekhez a megfelelő eszközök

  • Mindenképpen legyen egy éles kés a kormányos és/vagy a legénység közelében, az a legjobb, he minden versenyzőnek a mentőmellényében van egy kinyitható mindent vágó eszköz

  • Elemlámpát és/vagy fényvetőt is érdemes vinni

  • Pótakkumulátor is kellhet a hajóhoz

  • Mobiltelefontöltőt és/vagy powerbankot és ehhez szükséges kábelek, érdemes beruházni egy inverterbe, amelybe már minden eszköz csatlakoztatható és feltölthető. FONTOS arra odafigyelni, hogy a hajónak véges az akkumulátor ideje, ezért is tanácsos, hogy legyen egy pótakkumulátor a hajóban

  • Minden tárolóeszköz, rekesz legyen vízhatlan, és ha tudjuk csomagoljuk be még egyszer azokat

  • Vigyünk magunkkal rovarriasztót, és szúnyogriasztót

  • FONTOS: VHF Rádió! Minden hajón lennie kell hajózási rádiónak, és az eszközt használni tudó embernek! 

  • BalatonHelp Applikációt (https://balatonhelp.hu/)  mindenki töltse le és havaria esetén használja!

A Kékszalag egy 48 órás túraverseny, ennek során bármi történhet. Egy esetleges probléma megoldásban a felkészültség és a döntési képesség a mérvadó. A hajón mindig a kapitánynak van igaza, emellett a kapitánynak kell a legjobban felkészültnek lenni. 

Külön szeretnénk kiemelni pár információt a biztonsági tervből, azon belül is a VHF használatról. 

VHF HAJÓZÁSI RÁDIÓHASZNÁLAT:

A kijelölt 18-as és a 27-es csatornán folyamatos figyelő szolgálatot tart a rendezőség és ugyancsak ezen a csatornákon közli a szervezéssel, pályakitűzéssel, rajtoltatási eljárással, pályamódosítással kapcsolatos és biztonsági jellegű üzeneteit. (A 27-es csatorna a Balaton keleti- és a középső, míg a 18-as csatorna a nyugati és középső medencében ad rádiós lefedettséget legalább 2 m-es víz feletti antenna magassággal, Balatonföldvár, illetve Fonyód felé rálátással.)

Riasztás esetén a Verseny Koordinációs Központ (VKK) minden esetben tájékoztatja a versenyzőket kör-sms segítségével, illetve a VHF rádió 27. és 18. csatornáján. 

KAPCSOLATTARTÓK

Magyar Vitorlás Szövetség

Kerekes Kázmér

30/942- 7130

NOVOFER Zrt

Jamrik Péter

30/268-9948

VMSZ /VKK

Bagyó Sándor

30/533-9999

RSOE

Kovács Csaba

20/977-6667

NYOMKÖVETŐ RENDSZER

Az 53. Kékszalag nyomkövető partnere az Airmoniq Pro Kft. Az ingyenes mobil applikáció alkalmazása minden résztvevő számára lehetővé teszi a publikus nyomkövetést és ez segítséget nyújt mind a versenyzőknek, mind a rendezőknek.

KÉKSZALAG VERSENY KOORDINÁCIÓS KÖZPONT (VKK)

A koordinációs központ telefonszámát (+36 30 533 9999) a Vizirendészet ügyelet telefonszámát (1817) és a Vízimentők telefonszámát (+36 30 383 8383) minden versenyző megkapja a nevezéskor.

ISMERNI KELL MÉG

Kötelező felszerelés jegyzék: 

MVSZ  Kékszalag

Jó szelet és sportszerű vitorlázást kívánunk!