Nagyon jó sebességpotenciált mutatott fel a Raiffeisen Fifty-Fifty a verseny első, Keneséig tartó szakaszán. Mi van a remek teljesítmény mögött? A 10 év után új testeket kapott hajó 450 kilogrammal könnyebb az eddigi - egyébként Kék szalag időrekorder - változatnál. Kaptunk tőlük néhány háttérinformációt...

pp

Fotó: Gémesi Jóka

10 éves a Raiffeisen Fifty-Fifty
Saját rekordját szeretné megdönteni a kétárbócos
karbon katamarán

2012-ben 45 percet tudtak összesen vitorlázni a Kékszalag rajtja előtt a
Raiffeisen Fifty-Fifty-vel Józsa Mártonék, majd másnap megdöntötték a
Nemere II. 57 éves rekordját. Idén se sietik el a vízreszállást: tíz év után
teljesen új és könnyebb testeket kapott a hajó, ami három hónap alatt
készült el a Kápolnásnyéki Pauger Carbon üzemben.

Két nappal a 2022-es Kékszalag rajtja előtt végre vízre tudott szállni a frissen elkészült, teljesen új testekkel csatába induló Raiffeisen Fifty-Fifty. Az elmúlt napok erős, sokszor viharos szelei nem tették lehetővé az új hajó tesztelését, így a próbákra idén sem volt több, mint pár óra - követve a 2012-es hagyomnányokat, amikor szintén az utolsó pillanatokban szállt csak vízre a rekorder katamarán.
Az első menetpróba viszont nagyon bíztató volt, 8-20 csomó közötti szélben tesztelték a megújult szerkezetet és a lényeges pontok terhelése alatt a legkritikusabb kérdéseken átesett a csapat, ami
után felszabadultabb vitorlázás következhetett. Az első cirkáló szakaszban, szél ellenében vitorlázva 23 csomós sebességet is elért a hajó a kisebb vitorlákkal, ami nagyon bíztató elsőre. A kétárbócos katamarán új testekkel és keresztmerevítőkkel közel 400 kg-os fogyókúrán esett át, a hajó alaptulajdonságai, mint sajátos vitorlakezelése és a két árbóc közötti egyedi szélcirkulációk megmaradtak, de minden fontos dimenzióban gyorsabb lett. Paulovits Dénes a hajó tervező-építője szerint ez egy egészen új hajó lett és rengeteg potenciál van még benne. Dini itt részbenbeállításokról, a vitorlák jobb állításáról is beszélt, hisz az első próbákon csökkentett felületekkel vágott neki a csapat, részben már egy jövőképről, hisz a következő szalagra a Raiffeisen Fifty-Fifty új árbócokat és vitorlákat fog kapni, ezzel zárva az idén 10 éves csapat következő innovációsszakaszát. A csapat nagyon összeszedett a Kékszalag rajtja előtt, tűpontos edzői eligazításokat és instrukciókat kapnak és maradéktalanul teljesítik a feladatokat. Belülről olyan a hajó, mint a régi, csak jobb, nagyobbakat is gyorsul - mesélte Dénes Bence a hajó egyik bowman-je.
Tíz év tapasztalatait öntötték bele a katamarán újratervezésébe, a jobb működtetés és design határozza meg a jelenlegi szürke hajót, amitől a partiőrség kísérleti rombolójára hasonlít most, a tavaly még sárga testekkel megismert kétárbócos. Fő cél az újításoknál a
súlycsökkentés volt, hogy gyenge szélben is versenyképes legyen a csapat, eddig a mezőny legnehezebb éllovasa volt. A hajógyártásban legkorszerűbb technológiát a méhsejt-nomex karbon-szendvics kompozit megoldást alkalmazta a kápolnásnyéki hajógyár, így a két új test és összetartó elemeik, a kersztmerevítők közel 400 kilóval lettek
könnyebbek. Sokszor apróságok rengeteget segítenek a jobb kezelhetőségen, a legénység mozgásához igazított ergonómikus belsőtér jobb manővereket, könnyebb vitorla igazítást, állítást is eredményez és az átgondolt kialakítás jobban is néz ki. A hajó
belső kialakítása évtizedes tapasztalatok eredményeit hordozza, jobb helyre kerültek a kezelő karok, csörlők és közben merevebb is lett a test az okosan megtervezett tartóelemektől, erősítésektől.
A légellenállás a kis szélben is nagyon gyors katamaránoknál már nagyon sokat számít, a hajó fedélzete is lekerekített formákat és légvezető szárnyakat kapott, így csökkent a légellenállás ami még gyorsít a hajón. A súlycsökkentés a gyenge szélben jelentős előny, de erősödésben, viharos körülmények között már hátrány. A megoldás a jobb nyomaték eléréséhez erősödésben a vízballaszt, a hajó 500 liter vízet tud felszippantani oldalanként, oda helyezi ezt az extra súlyt a legénység, ahol a leginkább szükség van rá.
A vitorlák jobb állításához szélesebbre építették több ponton a hajót, a kiülő keretek összesen 50 cm-rel szélesedtek, a hajó bőszeles vitorláját tartó oldalsudarak pedig három métert nyúlnak ki, a korábbi egy méteres kitámyasztások jelentősen megnőttek idén. A
behúzó rendszereket és fedélzeti szerelvényeket is optimalizálták, így sokal letisztultabb fedélzetet kaptak, ami a kezelhetőséget jelentősen javítja és egyben a légellenállást tovább csökkenti.
2012-ben nagyon gyorsan zajlott a hajó megépítése és egy olyan szerkezet került ki Paulovits Dénes műhelyéből, amiről még azt se tudták, hogy egyáltalán működni fog-e. A tervezőasztalon nem lehetett megjósolni, hogy az elméletben saját szelet generáló dupla
árbócok valóban eredményesek lesznek-e, az első Kékszalag rajt előtt összesen 45 percet tudtak vitorlázni a hajóval, ahol annyit láttak, hogy gyorsabb lett, mint gondolták.
Másnap reggel a rajtnál óvatosan indult a Fifty-Fifty csapata, de hamar az élre álltak és Kenesénél már vezették a mezőnyt, majd a Nemere II. 57 éves rekordját megdönötték a lényegében nullkilóméteres hajóval. Idén az anyagok, szerelvények beszerzésének akadozása lassította, néha napokra megszakította az építési munkát, majd a kész hajót a
több napig viharos szél miatt nem tudták kipróbálni - így a hagyományokhoz híven minimális próbára lesz idő a Kékszalag rajtja előtt. Ami bíztató, hogy a legénységet maga az építési munkákkal eltöltött idő is összekovácsolta, a Raiffeisen Fifty-Fifty nyugodt és
harmonikus csapattal fog a rajthoz állni. Ahogy az egyik tavalyi edzésen már megmutatták, ha optimális szelet kapnak, 6 órás tókerülő rekord biztosan beállítható, de 5 óra alá is szorítható a Kékszalag leggyorsabbjának az ideje.
A Raiffeisen Fifty-Fifty kiemelt eredményei
2012 Kékszalag 1. hely. - időrekord 10 óra 34 perc 15 másodperc
2014. Kékszalag 1. hely - időrekord 7 óra 13 perc 57 másodperc
2015. Kékszalag 2. hely
2016 Kékszalag 2. hely
2018 Kékszalag 3. hely
2022. Kékszalag 2. hely

Legénység 7 fő
Józsa Márton kormányos
Goszleth Marcell taktikus - trimmer
Németh Áron bowman - trimmer
Adorján Csaba trimmer
Józsa - Kovács Attila trimmer
Dénes Bence - bowman
Erőss Lóránd - bowman
Kísérő: Bagyó Áron
Média: Gémesi Jóka
Hajó adatai:
Hossza: 50 láb, 15 méter
Szélesség: 9,5 méter

Legnagyobb szélesség (oldal sudarakkal): 15 méter
Árbócok magassága 20 méter
Árbócok felülete 40 m2 szárny forma
Vitorlázat
Nagyvitorlák (2x72m2) 144 m2
Orrvitorlák: (2x46m2) 92 m2
Hátszeles vitorla (reacher) (2x90m2) 180 m2
Szél felé összesen 276 m2
Bőszélben: 364 m2
A Raiffeisen Fifty-Fifty tartja a Kékszalag időrekordját: 7 óra 13 perc 57 másodperccel.