Magas szinten szolgálta ki a nézőket a Samsung Stúdió és a Magyar Vitorlás Szövetség közvetítése
Balatonfüred, 2024. július 23. – A statisztikák tanúsága szerint még soha ennyi néző nem követte online a Balaton legnagyobb vitorlás eseményét, mint 2024-ben. Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjról a Magyar Vitorlás Szövetség és a Samsung Stúdió online közvetítése több mint 48 órán keresztül adott információkat az érdeklődőknek, akik száma a különböző streaming platformokon – a Twitchen, YouTube-on, Facebookon és a Videán – együttesen meghaladta a 160.000 főt, vagyis a verseny ideje alatt ennyien voltak kíváncsiak a kekszalaglive.hu online felületen sugárzott streamre, a verseny első napján közel 5000 egyidejű látogatás volt az oldalakon, és az átlagos nézési idő átlépte a 20 percet.
„Előzetes várakozásainkat messze meghaladta az élő közvetítés sikere, és biztos vagyok benne, hogy ez lesz a jövő: a modern technológiát bevetve kell érthetően bemutatnunk sportágunk legnagyobb magyarországi eseményét azoknak a nézőknek is, akik esetleg egy évben csak egyszer, ilyenkor találkoznak a vitorlázással” – mondta Holczhauser András, a Kékszalagot rendező Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.
A divatos szóval „tartalomfogyasztók”-nak nevezett nézők ma már ahhoz vannak szokva, hogy a jelentős sporteseményeken a versenyt vagy mérkőzést bemutató mozgóképek mellett információk sokaságát kapják: inzerteken, beúszó képeken, applikációkon, stúdióbeszélgetéseken, podcastokon és egyéb online megoldásokon keresztül. „Igen ám, de amíg egy Forma-1 futam egy 5-6 kilométeres pályán, maximum 22 résztvevő autóval, körülbelül két órán keresztül zajlik, addig a Kékszalagot egy légvonalban 155 kilométeres pályán, több mint 500 résztvevővel 48 órán keresztül kell közvetítenünk. Ez hatalmas kihívás, mind technológiai, mind képválasztási, mind információs és adásszerkesztési szempontból” – emelte ki Náray Vilmos, a Samsung Stúdió élő Kékszalag-közvetítésének adásrendezője.
A képeket ezúttal négy motoroson lévő operatőr, három drónos és három parti kamera szolgáltatta, akik igyekeztek a verseny minden fontos történésénél ott lenni, és azonnal élőben adni képeket a vízről vagy a vízpartról. A beérkező képek közül a legfontosabbak azonnal adásba kerültek, így a nézők késlekedés nélkül értesültek minden jelentős fejleményről, ami a vízen történt. Mindezt a Magyar Telekom által nyújtott Campus szolgáltatás tette lehetővé, amely összekötötte a Balaton bármely pontján felbukkanó operatőröket a balatonfüredi mólón berendezett stúdióval.
A Samsung Stúdió hetekig készítette elő azt az információs technológiát, amely lehetővé tette, hogy bármely képre kerülő hajóról azonnal meg tudják mutatni a legfontosabb adatokat: a legénység összetételét, a hajó típusát és osztályát. Az aktuális helyezési információk alapjául a Győri Egyetem és a Telekom által kifejlesztett online nyomkövető rendszer szolgált, amely ugyancsak kiválóan vizsgázott.
„Az élő adásban elsősorban a drámát akartuk megmutatni, amely a Kékszalagot jellemzi: a versenyzők arcát, boldogságát vagy elkeseredését, érzelmeiket és elképesztő sportteljesítményüket a közeli élő képeken, míg a száraz tényinformációkat elsősorban a képernyőn látható feliratokkal juttattuk el a nézőkhöz. A kétféle megközelítés között pedig a stúdió műsorvezetője Szépvölgyi István, valamint stúdióvendégeink és szakértőink vertek hidat” – adott betekintést az adás koncepciójába Náray Vilmos.
A Samsung harmadik alkalommal partnere a Magyar Vitorlás Szövetségnek az online közvetítésben, a korábbi évek tapasztalatait felhasználva építette fel a Stúdiót.
„Komoly kihívásnak ígérkezett az 56.kékszalag a Samsung Stúdió stábjának. Egyrészt a helyszín szűkössége, másrészt a meleg nehezítette az eszközök és az emberek munkáját, valamint a 48 órás nonstop adás elkészítését. Körülbelül 2 hónap előkészítő munka volt mire az összes overlayt és assetet, stingert a helyére raktuk és elkészítettük az idén debütáló saját névinzerterünket, amivel minden versenyző, hajó, személyes és telemetriai adatait gyakorlatilag 3 másodperc alatt animálva a képernyőre tudtuk varázsolni, hogy a nézők pontos adatot kaphassanak arról, amit látnak.” – mutatta be Nemes Elison Zoltán a stáb vezetője a működést.
8 számítógépen dolgozták fel a Telekom hálózatán keresztül külső helyszínekről érkező videójeleket, térkép adatokat, statisztikákat, időjárást, valamint biztosították a kommunikációt a stúdió és az operatőrök között. 2 adásvágó géppel gyártották a tartalmat, amiből az egyik a stúdióbeszélgetéseket és videóbejátszásokat kezelte, míg a másikon a vízi képeket vágták. A Stúdiót összesen 5 kamerával szerelték fel idén, amiből 3 a stúdióbeszélgetéseket rögzítette, 1 nagy teleobjetívvel a vizet pásztáztuk és egy ptz robotkamera figyelte a kikötői eseményeket. A Samsung Magyarország idén 3 db 49 colos QHD monitorral könnyítette a vágók munkáját, és további 12 monitort, 5 LFD nagy formátumú kijelzőt kaptunk az adásgyártáshoz, valamint kontrolképernyőknek. Egy 98 colos óriás displayt biztosított a füredi mólón megjelent nézőknek, hogy a helyszínen is élvezni lehessen az élő közvetítést.
Az MVSZ és a Samsung Stúdió online közvetítése jó betekintést nyújtott arról, hogy hogyan lehet a vitorlázást élőben, informatívan és a laikus nézőkhöz is eljuttatni. A további fejlesztésekhez most már adottak az alapok, így a felek hamarosan elkezdhetik a felkészülést az 57. Kékszalagra.