Hajózási akadályok a Kékszalag útvonalán: Tihanyi szoros, déli parti marás, meteorológiai platformok, balatonföldvári kikötőépítés
Vannak jól ismert és vadonatúj akadályok, nem árt átismételni a tudnivalókat, és akár a kritikus helyek GPS koordinátáit elmenteni a fedélzeti műszerekbe, vagy akár a telefonunkba. Különösen éjszaka válhat kritikussá egy-egy akadály környezetében a helyzet, erre a legjobb példa az idei Ezüst szalag, azaz a Földvár-Györök-Földvár nagyhajós éjszakai túraverseny, amikor még egy olyan rutinos csapat is, mint a Prospex-Delta katamarán legénysége, a marás vonalában homokpadra futott, és csak a kísérőmotorosa segítségével tudott innen szabadulni. Ez természetesen – mivel külső segítséget kaptak – a verseny feladását is jelentette számukra. Tavaly egy hetvenes cirkáló nem kért külső segítséget, és vagy egy órába telt, mire úszva bevitt horgonnyal, billegtetéssel és egyéb praktikákkal le tudtak szabadulni a zátonyról. A jó eredmény persze így is elúszott. És akkor még arról szó sem esett, hogy egy felülés, különösen akkor, ha nagy sebességgel történik, még jelentős anyagi kárral is járhat.
Fotó: Tumbász Hédi/MVSZ - 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj
A Tihanyi szorost, az ott kijelölt hajózási útvonalat nem kell külön megemlíteni, röviden annyit: ajánlott betartani, saját hajónk adottságai, a szélviszonyok, műszerezettségünk ismeretében. (Fel lehet úgy is ülni, hogy erősebb szélben, megdőlő hajóval zavartalanul haladunk a sekélyebb részen, majd a fordulónál, ha leér a tőkesúly, jön a kellemetlen meglepetés…)
Két éve négy helyen meteorológiai platformokat létesítettek a Balatonon, ezeket legalább 100 méteres távolságban ajánlott elkerülni. Éjjel viszont nagyon oda kell rájuk figyelni.
A hivatalos közlemény szerint a megfigyelő rendszer részeként szigetüzemű hidrometeorológiai és vízminőségi kutatóállomások létesültek a Balaton négy eltérő fizikai- kémiai- és ökológiai- paraméterekkel jellemezhető medencéjében: Siófok, Balatonszemes, Szigliget valamint Keszthely térségében. A kutatóállomások mederben maradó alszerkezeti cölöpalapból, valamint ideiglenesen kihelyezett fel-szerkezetből állnak, melyen a mérőműszerek és egyéb segédberendezések vannak elhelyezve.
A mérőszigetek adatai:
És végül: egy új hajózási akadály elsősorban azoknak jelenthet gondot, akik vagy odafelé a Tihanyi szoros után az extrém déli parti irányt választják, vagy majd visszafelé éjszaka – esetleg a parti szélben bízva - Balatonföldvár előtt akarnak partközelben elhaladni. Itt a nyugati strandnál épülő kikötő munkálatai miatt cölöpsor került leverésre, hajózási zárlat van. A parttól 1000 méterre lévő legkülső cölöpökön van világítás.