Amit érdemes tudni és betartani - pontokba szedve. 

Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye jubileumhoz érkezik, július 26-án lesz az 50. Kékszalag Erste Nagydíj.  A Kékszalag blogon itt írtunk arról, mi kell az induláshoz, most pedig pontokban soroljuk fel, mire kell és érdemes figyelni. Egyébként az alábbi tanácsok nem csak a Kékszalagra vonatkoznak, hanem máskor is hasznosak lehetnek.

  • Készítsük fel a hajót!

A Kékszalag hosszú távú verseny, amely próbára teszi a hajót is, egy apró technikai hiba is tud olyan problémát okozni, amely a verseny feladásához vezethet. Ezért mindenképpen nézzük át a kötélzetet, a láthatólag sérült, elhasználódott köteleket cseréljük ki! Menjünk végig a hajón,és minden csavart húzzunk meg! Vizsgáljunk meg minden veretet, nem repedt-e vagy törött-e valamelyik! Nézzünk fel az árbócra: nem látunk-e sérülést valamelyik drótkötélen - az árbóctörés komoly haváriákat okozhat! A csigákat és mozgó alkatrészeket szintén ellenőrizni kell, hogy nem szorulnak-e? Ha igen, meg kell őket olajozni, zsírozni, de néhány esetben megoldás jelenthet, ha csak vízzel lemossuk. Ellenőrizzük a motort, vizsgáljuk át a horgonyt és a horgonykötelet! Legyen velünk egy megfelelő hosszúságú vontatókötél és vizsgáljuk át a vontatási pontokat. Feltétlenül nézzük át a navigációs fények működését, az akkumulátor legyen feltöltve és egy pótakkumulátor sem árthat. A vitorlák állapotát is ellenőrizzük, ha szükséges, javíttassuk!

Kékszalag 50. Erste Nagydíj  Kékszalag  verseny  vitorlázás  Magyar Vitorlás Szövetség
Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség
  • Válasszunk megfelelő legénységet!

Nagyon fontos, hogy olyan csapat legyen a hajón, amely akkor is képes a biztonságos vitorlázásra, ha egy kulcsember fáradt vagy rosszullét miatt kiesne. A minimálisan előírt létszám kevés: a Balatonfüredre vitorlázás az időjárástól függően sokáig tarthat, alvásra pedig mindenkinek szüksége lesz. Ezért rajtunk kívül legyen még legalább két olyan ember a feldélzeten , akik jól ismerik a hajót és szükség esetén kormányosként is bevethetők.

  • Gyakoroljunk!

Ha megvan a legénység, legalább két-három alkalommal vitorlázzunk együtt hosszabb ideig. Mindenki gyakorolja a saját feladatát, osszuk el a munkát, és gyakoroljuk, hogy veszélyhelyzetben - például ha egy csapattag vízbe esik -, mit kell tenni! Ha lehet, induljunk egy versenyen is: jó lehetőség erre a Kékszalagot megelőző Fehér Szalag, vagy a Horváth Boldizsár Emlékverseny.

  • Pihenjük ki magunkat a verseny előtt!

Ne az utolsó pillanatban essünk be a hajóba. A rajt csütörtökön van, aki szerda délután érkezik, annak még hátra lesz a nevezés, az autózás Balatonfüredre, a hajó bepakolása és mindezek utána hajnali kelés, hogy elérjék a rajtot. A verseny alatt keveset tudunk aludni, ezért érdemes alaposan kipihenni magunkat, sőt, aki teheti, az akár már kedden lemehet a hajóhoz. Így mindenre marad idő, a kisebb hibák kijavítására is.

  • Készüljünk fel mindenféle időjárásra!

Júliusban a Balatonon szélsőséges időjárási viszonyok alakulhatnak ki. A vízen akár 37-38 fok is lehet, hajnalban viszont még szélcsendben is didereghetünk. Ezért készüljünk fel ruházatunkkal arra, hogy viharos szélben és esőben se fázzunk, nappal pedig meg tudjuk magunkat védeni a perzselő napsütéstől. Jó idő esetén az átizzadt ruhákat napnyugtakor cseréljük szárazra. Nem maradhat otthon a magas faktorszámú napvédő krém, széles karimájú kalap, sapka, kesztyű, vízhatlan ruha és a többi fontos felszerelés sem.

  • Sok folyadék, megfelelő ételek

A vitorlázás is egy sport, és mint ilyen, a szokottnál jóval nagyobb kalóriafelhasználással jár. Ezért vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű, lehetőleg könnyen felszívódó, gyorsan energiát adó ételeket. Rengeteg folyadékra lesz szükségünk, a legjobb, ha jó sok ásványvízzel vágunk neki a versenynek. A bevásárlást ne hagyjuk az utolsó pillanatra! Előre gondoljuk végig, hogy hány embernek, mire lesz szüksége és osszuk el a bevásárlandókat a legénység tagjai között.

  • Navigáció és biztonság

A Kékszalag versenyutasítása tartalmazza a kerülendő pályajelek GPS-pozícióit. Ezt mindenképpen már előzetesen tápláljuk be GPS készülékünkbe, mert folyamatosan tájékoztat majd arról, hogy hol tartunk a versenyen, és éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén sem fogunk rossz irányba hajózni. Legyen nálunk tartalék GPS, tartalék elemek, illetve akkumulátorok, mert a telefonok vagy más műszerek sok áramot fogyasztanak, és hamar lemerülnek. A hajón legyen az előírt létszámnak megfelelő  mentőmellény, és azt nappal már elsőfokú viharjelzés és/vagy vízhatlanruházat felvételkor vegyük fel, éjszaka pedig minden esetben viseljük! Figyeljünk másokra, figyeljünk magunkra, és időben kerüljük el a veszélyhelyzeteket, más hajók túlzott közelségét! A mobiltelefonokat a versenyen teljes ideje alatt vízhatlan tokban használjuk!

  • Figyeljük az időjárás-előrejelzést!

Ma már rengeteg forrásból lehet egészen pontos időjárás-előrejelzéshez jutni. Az okostelefonokon, vagy más eszközökön a változásokat is nyomon lehet követni - figyeljünk és készüljünk fel az esetleges zivatarokra, erősödő szélre vagy éppen a tartós szélcsendre!

  • Készüljünk fel a vészhelyzetekre!

Készüljünk fel előre az esetleges veszélyhelyzetekre! Az ingyenes Balatonhelp alkalmazást érdemes előre letölteni az okostelefonokra, így egy gombnyomással elindítható a segélykérés, ha baj van.

A vízimentők telefonszáma: +36 30 3 83 83 83.

A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ).

A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái: 3E, 13.

Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését, hogy ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSz tagoknak 20 százalék kedvezmény jár. Információk: www.balatonhelp.hu

  • Kulcsfontosságú a nyugalom

A Kékszalag rendkívül hosszú verseny, tartalékoljuk az energiáinkat a végére! Nagyon sokan már a kenesei bójához érve elfáradnak, pedig a verseny sokszor Keszthelyről visszafelé, a Balaton nyugati medencéjének közepén dől el. Tartsunk a mezőnnyel, a fontos pillanatokban koncentráljunk, de a hosszú, könnyen vitorlázható szakaszokon lazítsunk, engedjük át a kormányt másnak, hogy legyen energiánk a végéig!

Érdemes elolvasni a Kékszalag blog korábbi posztjait is:

Kékszalag másképp: körbe a szárazföldön 

Hiába van egy jó hardvered...

Akkor most  150, 155 vagy közel 160 kilométerről beszélünk?

Hiába van egy jó hardvered, kell hozzá a szoftver

Erős kihívó a Kékszalagon: kétszeres olimpiai bajnok csap össze a magyar versenyzőkkel

Akkor és most - látványos képeken a Balaton ünnepe